سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

بستر زاینده رود خشک شد

زاینده رود پس از ماه ها جریان و افزایش حجم آب بار دیگر بر گل نشست و خشکی را بر خود دید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جریان آب زاینده رود با بسته شدن برخی دریچه های سد در مسیر گذر از شهر اصفهان کاهش یافته و در حال خشک شدن است،
این جریان پس از گذر از تصفیه خانه باباشیخ علی واقع در منطقه لنجان آب آشامیدنی اصفهان را تامین می کند و پس از آن به سد نکوآباد در شهرستان مبارکه در 50 کیلومتری اصفهان می رسد و برای مصارف صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، در ورودی شهر اصفهان خشک شده و هیچ جریانی ندارد.
به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای اصفهان گرچه جریان زاینده رود در فروردین ماه امسال برای کشت بهاره کشاورزان افزایش یافت اما دراین شرایط بستن خروجی سد زاینده رود در روز هشتم خرداد امری اجتناب ناپذیر بود.
صرفه جویی در مصرف آب در سال جاری جدی تر شده زیرا میزان بارش های سال 94 در مناطق مختلف استان نسبت به یکسال قبل آن از 20 تا 80 درصد به نسبت متوسط بارش سالانه کاهش داشت.
سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان حدود 28 هزار هکتار است که این رقم کمتر از یک سوم وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.

آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان پارسال در دو مرحله در روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون متر مکعب است که در دوره های مختلف سال در اختیار آنان قرار می گیرد.

زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان سرچشمه گرفته و پس ذخیره سازی در محل دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران درسال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
هم اکنون کمیته ای پنج نفره به منظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.



انتهای پیام/م
برچسب ها: بستن ، آب ، زاینده رود ، اصفهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.