سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

آغاز واکسیناسیون تب برفکی دام ها

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از آغاز فاز واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ، دکتر مهدی یزدانپناه با اشاره به نقش و اهمیت بیماری تب برفکی در اقتصاد صنعت دامپروری گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی به شدت واگیر است که با حدتهای مختلف می تواند دام را درگیر نماید.

وی ضمن اشاره به اهمیت این بیماریدرصنعت دامپروری تاکید کرد : انتقال ویروس عامل بیماری تب برفکی ازطریق آب ،باد، وسایل ولباسهای آلوده وحتی از طریق علوفه انجام می پذیرد و تردد کنترل نشده و بی رویه دام به دامداری خطر انتقال بیماری را افزایش می دهد.

یزدانپناه بیان داشت : در صورت مواجهه دامدار با علائمی نظیر تب،بی اشتهایی،ریزش بزاق و لنگش در گاو و گوساله مراتب جهت بررسی لازم و اقدامات پیشگیرانه به مراکز درمانی بخش خصوصی و یا شبکه دامپزشکی مراجعه نمایند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: جلوگیری از تردد بی ضابطه دام به دامداریها، اخذ مجوز حمل و نقل دام از دامپزشکی جهت جابجایی دامها، جلوگیری از ورود و خروج افراد متفرقه به دامداری، عدم تماس افراد و کارگران دامدارای با دامها و صاحبان دامداریهای آلوده و ضدعفونی جایگاه دام و وسایل مربوطه از جمله نکات بهداشتی مهم در راستای پیشگیری از بیماریهای دامی از جمله تب برفکی می باشد.

وی گفت: فازاول واکسیناسیون تب برفکی گاوی از اول خرداد ماه سالجاری آغاز و به مدت 30 روز کاری ادامه خواهد داشت ودر این مدت بیش از 95 هزارراسدامسنگین و 1 میلیون راس گوسفند و بز تحت واکسیناسیون همزمان علیه بیماری قرار خواهند گرفت .

این مسئول در پایان از دامداران خواست در طول اجرای واکسیناسیون تب برفکی از نقل و انتقال دام خودداری نمایند و همکاری لازم را با اکیپهای واکسیناسیون داشته باشند تا تمامی دامها تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گیرند .

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.