سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بعضی از رزمنامه‌های آمده در شاهنامه سروده فردوسی نیستند

داستان افزوده‌ها و کاسته‌های بیت‌های فردوسی با آنچه در شعرهای خیام می‌بینیم یکسان نیست.

میرجلال‌الدین کزازی نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر در خصوص سرگذشت ابیاتی که در شاهنامه آورده شده‌اند اما سروده فردوسی نیستند، به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: داستان افزوده‌ها و کاسته‌های بیت‌های فردوسی با آنچه در شعرهای خیام می‌بینیم یکسان نیست؛ چرا که در شاهنامه آنچه در این زمینه می‌توان دید و یافت بیت‌های برافزوده و نانژاده است.

وی افزود: گاهی داستان‌هایی که بیرون از شاهنامه سروده شده بودند، در بر نوشته‌های شاهکار فردوسی آورده شده‌اند. این سروده‌های برافزوده گاهی بلند بوده‌اند و رزمنامه‌هایی را پدید می‌آورده‌اند که در این روزگار ما می‌دانیم آن رزمنامه‌ها سروده فردوسی نیستند.

این شاهنامه پژوه اظهار داشت: پاره‌ای از رزمنامه‌های افزوده بر شاهنامه جداگانه به چاپ رسیده‌اند اما در چارانه‌های خیام ما با چارانه‌های بسیاری روبرو هستیم که یا بی‌گمان از خیام نیستند و یا در بازخوانی آنها به خیام گمان‌مندیم.

کزازی ادامه داد: آن چارانه‌هایی که کمابیش با هرآینگی (یقین) و بی گمانگی می‌توانیم آنها را سروده خیام بدانیم بسیار اندک است.

وی خاطرنشان کرد: چارانه هایی که به نظر نمی‌رسد از خیام باشند، آنهایی هستند که از آبشخورهای کهن به نام خیام آورده شده‌اند.



انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.