سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله العظمی شبیری زنجانی؛

منع همسر در استفاده از شبکه های مجازی

حضرت آیت الله شبیری زنجانی به چند استفتاء دربارۀ: «خمس افزایش قیمت خانه»، «لمس آیات قرآن از صفحه موبایل»، «خواندن بخشی از آیه سجده دار»، «منع همسر در استفاده از شبکه های مجازی»، «جنس فروخته شده، پس گرفته نمی شود» و «صله رحم» پاسخ گفتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛متن سؤالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح زیر است

 * خمس افزایش قیمت خانه

سئوال: چند سال پیش همسرم، مهریه ام را پرداخت کرده است و با آن خانه ای خریداری کردم و اکنون قیمت آن افزایش پیدا کرده است. آیا باید خمس آن را بپردازم؟

پاسخ معظم له: خمس ندارد. البته با فروش خانه، مقدار افزایش قیمت منهای تورم، جزء سود آن سال محسوب می شود که اگر تا یک سال خرج در مؤونه نشود باید خمس آن را بپردازید.

 

* مس آیات قرآن از صفحه موبایل

سئوال: آیا برای لمس کردن آیات قرآن از روی صفحه گوشی های لمسی باید وضو گرفت؟

پاسخ: خیر، نیازی به وضو ندارد.

 

* خواندن بخشی از آیه سجده دار

سئوال: آیا با خواندن بخشی از آیات سجده دار نیز سجده واجب می شود یا باید تمام آن خوانده شود؟

پاسخ: اگر مشتمل بر قسمتی باشد که امر به سجده می کند باید سجده را بجا آورد.

 

* منع همسر در استفاده از شبکه های مجازی

سئوال: آیا شوهر می تواند همسرش را از استفاده حلال از شبکه های اجتماعی منع نماید؟

پاسخ: اگر استفاده از این شبکه ها مستلزم تصرف در اموال همسر باشد، نمی تواند بدون رضایت وی استفاده کند. در غیر این صورت هرچند اطاعت از شوهر در چنین موردی شرعاً واجب نیست ولی مناسب است زوجین با کمک هم، فضای صمیمی زندگی را حفظ و تقویت کنند و از ایجاد خلل در زندگی با اموری که ضرورتی ندارد، ممانعت کنند.

 

* جنس فروخته شده، پس گرفته نمی شود!

سئوال: در برخی مغازه ها بر روی تابلویی نوشته می شود: «جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود»، آیا این مطلب شرط ضمن عقد به حساب می آید یا خیر؟

پاسخ: خیر، شرط ضمن عقد نیست.

 

* حکم صله رحم، نحوه انجام و شمول آن

سئوال: آیا صله رحم واجب است؟ نحوه انجام آن به گونه ای که عمل به وظیفه کرده باشد، چگونه است و شامل چه کسانی می شود؟

پاسخ: قطع رحم حرام است و ارتباط با ارحام باید به گونه ای باشد که عرفا نگویند روابطشان سرد شده است و نسبت به افراد، مختلف است. مقصود از ارحام، خویشاوندان نسبی هستند که در طبقات ارث قرار دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.