سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیدحسن خمینی:

بازتعریف و بازنشانی گفتمان سیاسی امام راحل ضرورت دارد

سیدحسن خمینی گفت: بازتعریف و بازنشانی گفتمان سیاسی امام راحل ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن خمینی در همایش بین‌المللی گفتمان سیاسی امام خمینی و جهان معاصر که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت دارد ما نوعی از گفتمان سیاسی را که از گفتمان دینی برآمده و از جنگ و جدال حرفی درآن نیست به جهانیان معرفی و صادر کنیم.

سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه صدور انقلاب اسلامی صدور گفتمان دینی و فکر بوده و صدور تفنگ نبوده است، افزود: بسیار مهم است که ما در دنیای امروز سیاست و اندیشه اسلام ناب را به جهانیان معرفی و اندیشه امام (ره) را جایگزین اندیشه‌های کینه ورزی، بخل، جنگ و رفتارهایی از این قبیل کنیم.

وی ادامه داد: جنگ و حوادث خونین در طول دوره‌های بشریت وجود داشته و این جنگ‌ها آمیخته از خطاهایی است که انسان‌ها مرتکب می‌شدند. ما در این دوران انتظار داریم که خطاهای انسان‌های دوره‌های پیشین تکرار نشود و گفتمان سیاسی و دینی جایگزین این گونه رفتارها شود.

سیدحسن خمینی افزود: متأسفانه در دنیای جهان اسلام مشاهده می‌شود که تروریست‌هایی از سوی آمریکا و برخی کشورهای منطقه برای ضربه زدن به اسلام و مردم بی‌دفاع تربیت شده‌اند، ولی گفتمان سیاسی و دینی ما چنین اقداماتی را نپذیرفته و کشتار این گروهک‌های تروریستی را شدیدا محکوم می‌کنیم و ممکن است این کبریت، باروت دیگر مناطق جهان را روشن کند.

وی ادامه داد: از روزی که دشمنان جهان اسلام و تروریست‌ها در منطقه، ما را به خود مشغول کردهند سخنی در رابطه با اسرائیل مطرح نیست و هیچ کدام از رسانه‌ها کمتر به موضوع فلسطین اشاره می‌کنند. ما شاهد اوج اقدامات تروریستی در عراق و سوریه هستیم و در راستای با این گونه اقدامات محتاج گفتمانی که مورد اتفاق همه اندیشمندان جهان اسلام شکل گرفته تا وفاق بیاورد و جامعه اسلامی را به آرامش و وحدت درونی برساند، هستیم.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: گفتمان امام راحل و گفتمان سیاسی، انقلاب اسلامی امکان این را دارد که به عنوان گفتمان قالب و اندیشه جایگزین و ناجی، از طرف مردم در جهان اسلام پذیرفته شود و این گفتمان بازگشت به معنویت دینی و اسلامی را شامل می‌شود یعنی جریان اندیشه دینی ما سکولار نبوده و اندیشه‌ای است که دین را در عرصه جامعه حاکم و لازم‌الاجرا می‌داند و معنویت را پایه‌های تمدن بشر معرفی نموده و باعث پیوند آسمان و زمین است.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار اندیشه امام نسبت به جوامع دیگر تصریح کرد: اولین بحثی که در رابطه با تأثیر اندیشه امام نسبت به جوامع دیگر مطرح می‌شود توجه به آرای مردم است. اگر شما اکثریت رأی آنها را مورد قبول و ملاک اطاعت باشد که جامعه اسلامی مطابق با مردم سالاری دینی حاکم است، اگر همگان بپذیرند در جامعه اسلامی مردم سالاری دینی جوهره و روز حاکمیت‌های این جامعه باشد آن وقت انسان تفاهمی وجود دارد که جامعه سالم بوده و درون آن اسلامی است.

سیدحسن خمینی افزود: بسیاری از حوادثی که برای مسلمانان اتفاق می‌افتد به دلیل بی‌منطق بودن جوامع مسلمان است و این گونه کشتارهای عجیب غریبی که در جوامع مسلمان مشاهده می‌کنیم به این دلیل است که آنها اینگونه کشتار را تحت نمایش در فیلم‌های هالیوودی منتشر می‌کردند و ما حواسمان به این گونه اقدامات آنها نبود و هیچ کس باور نمی‌کرد که این گونه اتفاقات برای مسلمانان در منطقه بیافتد.

وی ادامه داد: ما تردید نداریم که خداوند حجتی به نام عقل به ما داده و اختیار آن در دست ماست. در مقبولیت انسان‌ها عقل وجود دارد و نفی تحجر یکی از پایه‌های اصل تفکر امام راحل بوده که کمتر به آن پرداخته می‌شود.

سیدحسن خمینی افزود: گفتمان دینی و اسلامی در هیچ دوره‌ای ترور را تجویز نکرده و بعد از انقلاب نیز هیچ گاه به این گونه اقدامات تن نداده و نخواهد داد گفتمان ما بر مبنای سیاسی بوده اینگونه اقدامات در تفکر مسلمانان هیچگاه جای نداشته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما محتاج تعریف و بازتعریف و بازنشانی گفتمان سیاسی امام راحل هستیم که مختص به محدوده جغرافیایی خودمان نباشد. محتاج بیان گفتمانی وسیعتر از گفتمان شیعی بوده و باید آن را بازنشانی کنیم و برای جامعه انسانی گفتمان سیاسی قرار دهیم. هدف گفتمان باید تعالی جامعه بوده و جامعه را بالا ببرد و هر گفتمانی که باعث سقوط انسانیت در جامعه باشد دینی نیست. ما باید در جامعه گفتمانی ارائه دهیم که مردمان بهتر شوند زندگی مسالمت آمیز و صلح در آن جامعه برقرارباشد. 




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.