سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

ساخت پتروشیمی در مهاباد ، اثبات نبود تبعیض در ایران

روحانی در مراسم افتتاح رسمی پتروشیمی مهاباد گفت : ساخت پتروشیمی در مهاباد ، به عنوان بزرگترین طرح صنعتی منطقه به دشمنان ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران ، همه اقوام را به یک نگاه می بیند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رییس جمهور همچنین بر قوی کردن ارتباط ایران با دیگر کشورها و انتقال اقتصاد کشورمان تأکید کرد و گفت : ما باید ارتباطات خود را با جهان قوی کنیم که در اینصورت اقتصاد ما و کشور ما قدرتمند خواهد شد.

روحانی افزود : ما باید رفتار و ارتباطمان را با دیگر کشورها درست و متعادل کنیم و اقتصادمان را انتقال دهیم که در اینصورت بهترین امنیت که همان امنیت اقتصادی است ، برای کشور به ارمغان خواهد آمد.

وی با بیان اینکه خط اتیلن غرب یکی از این راههاست گفت : خط اتیلن غرب ، گاز را از جنوب کشور در مسیری 1690 کیلومتری به مهاباد می رساند که نهایی کردن محصول و روانه کردن آن به بازارهای داخلی و خارجی از اهداف اصلی احداث این مجتمع بزرگ است.

رییس جمهور با بیان اینکه زبانها و مذاهب مختلف در کشور نباید به ایجاد فاصله منجر شود و مانعی برای ارتباط باشد گفت : ما باید از این ظرفیتها در کشورمان به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی مهاباد در اشتغالزایی در شمالغرب کشور تصریح کرد : تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن بوتن یک ، حرکت صنعتی بسیار بزرگی در این منطقه کردنشین است که به تنهایی خیلی از توهمات و حرفهای بی اساس دشمنان را خنثی می کند.

رییس جمهور بر تقویت اقتصاد در کشور برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت : باید زایش اقتصاد در درون کشور صورت گیرد تا بتوان درون زا و برون نگر بود.

روحانی همچنین بر حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها تأکید کرد و گفت : باید دولت و ملت زمینه را برای سرمایه گذاری بخش غیر دولتی و فعالیت کارآفرینان برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کنند.

گفتنی است ؛ برای احداث مجتمع عظیم پتروشیمی مهاباد 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که شامل 240 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎ 690 کیلومتر احداث شده است.

در مراسم بهره برداری از این طرح مهم صنعتی ، زنگنه وزیر نفت و تعدادی از مدیران ارشد دولتی و مسئولان استانی هم حضور داشتند.

رئیس جمهور امروز پس از بهره برداری از طرح پتروشیمی مهاباد از بخش های مختلف آن بازدید کرد.

این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 83 و عملیات اجرایی آن از سال 89 آغاز شده ، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع تامین می شود.

با بهره برداری از این طرح برای 600 نفر به صورت مستقیم و 1500 نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم شده است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد هم اکنون در هر ساعت 17 تن اتیلن با فشار 32 بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می کند که پیش بینی می شود با توجه به راه اندازی کامل فازهای پارس جنوبی ، به زودی این میزان به مرز دریافت 40 تن خوراک در هر ساعت افزایش یابد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.