سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت و نقش رسانه ها در انتقال مفاهیم دینی

مدیردفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه گفت: تبیین و واکاوی نقش رسانه‌ها در انتقال مفاهیم دینی از اهمیت و جایگاه بالای برخوردار است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران حوان از مشهد، احمد عارفخانی در نشست "حوزه، مبلغین و رسانه‌ها"، که با حضور مسئولین رسانه‌ای نهادهای مختلف حوزوی و مؤسسات برگزار شد، افزود: انقلاب اسلامی ایران در گشوده شدن افق‌های جدید رسانه‌ای برای تبلیغ دین نقش بسزایی داشته است. و پیش از انقلاب، منبر تنها رسانه‌‌ای بود که طلاب برای تبلیغ دین در اختیار داشتند،اما امروز امکان ورود طلاب به تمامی فضاهای رسانه‌ای اعم از صدا و سیما و شبکه‌های مجازی فراهم است و باید از این فرصت استفاده کرد.
وی تصریح کرد: جمله امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که "صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است" ولی متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های مستمر ما در دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه برای ورود طلاب به حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، با استقبال خوبی در این زمینه مواجه نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: در غالب مجموعه برنامه‌های «حم» در گروه «حوزه محبت» با موضوع راه‌های استفاده بهینه از رسانه‌ها در ترویج و اطلاع‌رسانی مفاهیم مذهبی و دینی و با حضور نمایندگان نهادهای حوزوی، دینی و فرهنگی در دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه برگزار شد.

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه گفت: متأسفانه اکثر نهادهای حوزوی در زمینه رسانه خود را متخصص می‌دانند و به صورت مستقل سعی در ورود به این حوزه دارند، در حالی که حوزویان باید در تولید محتوا حضور جدی داشته باشند.

عارفخانی با بیان اینکه بیش از 30 شبکه تبلیغ دینی به زبان فارسی فعالیت می کنند، تصریح کرد: در مسائل مربوط به رسانه شاهد کم‌کاری از سوی حوزویان هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم به یک معیار جهانی در این زمینه برسیم و تعداد صاحب‌نظران حوزوی در مقوله رسانه انگشت‌شمار هستند و خلأ آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه در این زمینه داریم..

وی افزود: وجود مشاور قوی رسانه‌ای در مدیریت حوزه علمیه خراسان، ایجاد تحول در نظام تبلیغی حوزه با آموزش تکنیک‌های رسانه‌ای به مبلّغان، تربیت نیروهای جوان متخصص در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، ایجاد زمینه‌های لازم برای پژوهش طلاب در مقوله رسانه و فراهم کردن بستر تعامل وسیع‌تر حوزویان با رسانه‌های عمومی را جهت بهبود وضعیت و پر شدن خلأهای موجود در این زمینه پیشنهاد داد.

مسئول اداره تبليغ معاونت فرهنگي تبليغي حوزه علمیه خراسان میز در این مراسم گفت: ورود تخصصی طلاب از پایه 7 تحصیلی به موضوعات رسانه‌ای را پیشنهاد می کنم و اگر غفلت در حوزه رسانه داشته باشیم باعث ضربات جبران‌ناپذیری از جانب دشمن خواهیم شد.

حجت‌الاسلام ریحانی افزود: باید مسئله پرورش نیرو در حوزه مسائل رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد و هر متخصصی در کنار خود افرادی با تخصص مشابه را تربیت کند تا به جای بزرگ کردن گروه شخصی، شاهد تکثیر گروه‌های فعال در حوزه رسانه باشیم.

در این نشست تخصصی حاتمی، مدیر باشگاه خبرنگاران صدا و سیمای خراسان رضوی، ابراهیمی، مدیر آموزش سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام ریحانی، مسئول اداره تبليغ معاونت فرهنگی تبليغي حوزه علمیه خراسان و جمعی از نمایندگان نهادهای حوزوی،دینی و فرهنگی فعال در مشهد حضور داشتند و به ارائه نقطه‌نظرات خود در مورد راه‌های استفاده بهینه از رسانه‌ها در ترویج و اطلاع‌رسانی مفاهیم مذهبی و دینی به مردم پرداختند.

در این نشست از فاز اول مجموعه انیمیشن "عزازیل" که از خروجی‌های پژوهش‌هایی است که در حوزه علمیه و تحت عنوان «مباحث الحدید» کار شده رونمایی شد.
 این مجموعه به کارگردانی حجت الاسلام حسینی و تهیه کنندگی کمال دشتی در 13 فاز به زندگی شیطان قبل از خلقت انسان و سیر خلقت انسان از دید وی تا عصر حاضر می پردازد و این مجموعه مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در 13 فاز تولید خواهد شد که هر فاز متشکل از 7 قسمت می‌باشد و فاز اول آن با موضوع «زندگی ابلیس» پیش از خلقت انسان آماده نمایش شده است و فازهای 2 تا 6 زندگی پیامبران علیهم‌السلام و پیروان ایشان و چگونگی برخورد ابلیس با ایشان، فاز 7 جاهلیت قبل از اسلام، فاز 8 زمان بعثت رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله)، فازهای 9 تا 11 زندگی ائمه علیهم‌السلام، فاز 12 دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فاز آخر، دوران معاصر را به نمایش خواهد گذاشت
.
انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.