سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

آغاز واکسیناسیون تب برفکی در خراسان شمالی

طرح فراگیر واکسیناسیون دام ‌های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد مدیرکل دامپزشکی استان گفت : در این طرح 40 روزه ، گروه های مایه کوب بخش دولتی و خصوصی ، با واکسیناسیون صددرصدی دام سنگین و دام سبک استان علیه این بیماری ، دو سوم جمعیت گوسفند و بز هم در این طرح مایه کوبی می شوند.

محمدمهدی احمدی افزود : در این طرح، واکسن های مورد استفاده برای مایه کوبی دام های سبک ، تولید داخل بوده و مایه کوبی گوسفندان و بزها در سراسر کشور رایگان انجام می شود .

وی با اشاره به مایه کوبی علیه تب برفکی برای 900 هزار رأس گوسفند و بز و 5 هزار رأس گاو و گوساله در طرح ضربتی 5 ماه گذشته ، گفت : دام هایی که از تزریق واکسن تب برفکی به آنها کمتر از 2 ماه سپری شد ، نیازی به دریافت دوباره واکسن ندارند .

احمدی با بیان اینکه شرط موفقیت در مبارزه با بیماری هایی نظیر تب برفکی علاوه بر انجام واکسیناسیون، رعایت اصول قرنطینه ای و بهداشتی است، خاطر نشان کرد : با توجه به ماهیت چنین بیماری هایی، دامداران باید با رعایت کامل ضوابط قرنطینه ای و اصول امنیت زیستی و خودداری از خرید دام از کانون های آلوده و مشکوک به بیماری ، از انتقال بیماری به واحدهای خود جلوگیری کنند.

دامداران در صورت ضرورت و خرید دام جدید، آن ها را 21 روز در قرنطینه و مکانی جدا از دام های قبلی نگهداری کنند تا از سلامت دام های جدید اطمینان حاصل شود و سپس آن ها را در گله ادغام کنند.

انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.