سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي :

كاركرد علوم انساني تبديل علم به عزت ملي است

رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با تاكيد بر اينكه حوزه علوم انساني برخلاف علوم پايه و فني ومهندسي تنها تبديل علم به ثروت را ملاك قرار نمي‌دهد گفت: اين حوزه تبديل علم به عزت، معنويت و هنجار اجتماعي را سرلوحه كار خود قرار مي‌دهد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر حميدرضا آيت اللهي در اولين كنفرانس مديريت پژوهش ، وظايف و فرايند هاي مديريت پژوهش براي دستيابي به علم نافع اظهار داشت : :عليرغم وجود جمعيت بالاي اعضاي هيات علمي ، محققان و دانشجويان علوم انساني، به دليل فقدان مديريت پژوهش در اين حوزه اين فرصت را پيدا نكرده است كه به انبوه نيازهاي جامعه كه علوم انساني قابليت حل آن را دارد پاسخگو باشند .
رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي افزود : برخلاف تصور مشكل اصلي پژوهش در حوزه علوم انساني كمبود اعتبار مالي نيست بلكه فقدان مديريت پژوهش راهبردي چالش اصلي در حوزه تحقيقات علوم انساني است.
وي اظهار داشت : حوزه علوم انساني كشور با ضعف شبكه يكپارچه در حوزه تحقيقات مواجه است و بسياري افراد فعال در اين حوزه به دليل نبود شبكه يكپارچه از فعاليت‌هاي تحقيقاتي يكديگر اطلاع ندارند كه نتيجه اين فرايند انجام تحقيقات موازي در يك موضوع است.
دكتر آيت اللهي گفت: دستگاههاي اجرايي و سازمانها مشكلات و چالشهاي خود را كه علوم انساني مي تواند حل نمايد به محققان اين حوزه ارائه نمي كنند زيرا اساساً هنوز مشكلاتي را که در اين حوزه دارند ، مشخص نكرده اند.

رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي اضافه كرد:
تربیت مديراني كه به پژوهش در حوزه علوم انساني آشنا باشند ضروري است تا محققان اين حوزه را راهبري و مديريت كنند زيرا اساساً تحقيق در اين حوزه شاخص هاي خاصي دارد كه با تحقيقات فني ، مهندسي و علوم پايه متفاوت است مثلا برخلاف علوم ديگر در علوم انساني بايد از جزيي نگري و كمي گرايي پرهيز كنيم .

وي افزود: در پژوهش هاي حوزه علوم انساني توقع محصول‌هاي ملموس و يا نتيجه گيري كوتاه مدت از تحقيقات صحيح نيست زيرا عموما تحقيق در این حوزه يك برنامه بلندمدت است و ممكن است نتايج آن يك يا دودهه پس از تحقيق مشخص ‌شود./ع
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.