سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

خطرات مصرف قلیان

هر وعده مصرف قلیان معادل 100 نخ سیگار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛مصرف قلیان با سنت‌های ما مطابقت ندارد و مردم باید بدانند که هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف ۸۰ تا 100 نخ سیگار است.

بعضی از مردم به باورهای غلطی روی می آورند و گمان میکنند مضرات قلیان کمتر از سیگار است و فکر می‌کنند چون دود قلیان از آب درون جام قلیان عبور می‌کند، این ماده دخانی بی‌خطر است در حالی که ترکیب حاصل از سوختن تنباکوی قلیان و مواد تشکیل‌دهنده آب بسیار خطرناک است و مضرات استعمال قلیان به مراتب بیشتر از استعمال سیگار است.

دود تنباکو حتی پس از این‌که از آب رد می‌شود، هنوز حاوی سطح بالایی از ترکیبات سمی مانند مونوکسیدکربن، فلزات سنگین و مواد شییمایی سرطان‌زا است و به دلیل مرطوب بودن، مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند.

مصرف دخانیات موجب به وجود آمدن سه نوع دود می‌شود؛ دود دسته اول خود فرد مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دود نوع دوم را کسانی که در کنار شخص مصرف‌کننده دخانیات هستند و دود را استنشاق می‌کنند که این مساله بسیار زیان‌آور است.

 دود نوع سوم، دود و دوده حاصل از مصرف دخانیات است که روی دیوار و زمین محل استعمال می‌نشیند و بسیار خطرناک است زیرا مواد مضر از طریق پوست به بدن افراد منتقل می‌شوند.

مصرف دخانیات در دنیا آمار خوبی ندارد؛ بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در جهان دخانیات مصرف می‌کنند که پیش بینی می‌شود این رقم تا سال 1404 به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند و کشور سیگاری‌ها به پرجمعیت‌ترین کشور دنیا تبدیل شود.

روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در جهان به مصرف دخانیات روی می‌آورند که یک‌سوم موارد مصرف دخانیات در کشورهای توسعه‌یافته و نیمی از این یک‌سوم در کشورهای آسیایی است.

رشد مصرف دخانیات در زنان بیشتر از مردان و ۲٫۵ برابر آنها است و به طور کل 7.11 درصد از کل جمعیت کشور یکی از انواع دخانیات را مصرف می‌کنند.

موادی که تنباکو را خوش‌طعم می‌کند حاوی مواد سمی هستند.

بیش از ۷ هزار نوع ماده سمی در قلیان وجود دارد که ۷۰ نوع آن سرطان‌زا است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.