سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محسن رضایی در نشست خبری:

تصویب طرح تعیین حدود اختیارات دولت و مجلس در لوایح قانونی/برجام مشروط رهبری مورد قبول ماست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:طرح تعیین حدود اختیارات دولت و مجلس در لوایح قانونی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که امروز 8 خردادماه برگزار شد ضمن تبریک شروع به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تشکیل این دو مجلس از لحاظ اجرا و مشارکت مردمی برگ برنده نظام بود.

وی در ادامه افزود: مردم با حضور پررنگ خود و دستگاه‌های دولتی با برگزاری یک انتخابات پرشور به افکار عمومی نشان دادند که نظام ایران یک حکومت مردمی، دینی است، برخلاف آنچه که در برخی از حکومت‌های استبدادی جهان وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در مورد طرح تعیین حدود اختیارات مجلس و دولت در لوایح و قوانین تصویب شده ادامه داد: ما در شورای تشخیص مصلحت نظام مشکل کوچکی که در کشور وجود داشت که آن دخالت مجلس و دولت در لوایح و قوانین تصویب شده بود را حل کردیم، در این طرح مشخص کردیم که دولت تا چه میزان در قوانین و مجلس تا چه حدی می‌تواند در لوایح تغییر ایجاد کند. 
 
وی ادامه داد: ما در 37 سال گذشته در برخی دولت‌ها شاهد این بودیم که آنها می‌گفتند برخی لوایح بعد از ورود به مجلس تغییر می‌کند و اجرای آن را به تأخیر می‌اندازد و همین مطلب نیز در مورد مجلس وجود داشت. ما برای اینکه بتوانیم این مشکل را حل کنیم طرح تعیین حدود اختیارات دولت و مجلس در لوایح و قوانین تنظیم و تصویب کردیم. این طرح در تمامی مسائل موجود میان دولت و مجلس مانند تعیین وزرا و یا حتی در بحث بودجه وارد می‌شود و مسائل میان دولت و مجلس را حل می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات این طرح بیان داشت: ما تاکنون درباره این طرح سه مصوبه اصلی را تصویب کرده‌ایم که مصوبه اول حدود اختیارات مراجع در کشور، مصوبه دوم حدود اختیارات دولت و مجلس در لایحه بودجه و مصوبه سوم حدود اختیارات دولت و مجلس در لوایح پیشنهادی را مشخص می‌کند. ما با این طرح اختیارات را تعیین کردیم که در لایحه‌ای مانند لایحه بودجه و یا قانونگذاری دولت و مجلس چه میزان می‌توانند دخالت کنند.

رضایی در ادامه تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سایر قوا مشورت دهد اختلافات میان دولت و سایر قوا حل می‌شود ما امروز سه ماده دیگر را درباره این طرح به تصویب رساندیم که به دلیل تشکیل مجلس جدید و انتخاب رئیس مجلس و همچنین حضور رئیس جمهور در افتتاحیه مجلس دهم، این سه ماده نیز در آینده نزدیک در مجمع ارائه شده و سپس برای مشورت به رهبری ارائه خواهد شد.

وی درباره مسئله برجام و اجرای تعهدات توسط کشورهای غربی اظهار داشت: باید در بحث برجام و پسابرجام تفکیک قائل شد ما در کشور سه برجام را داریم که عبارتند از برجامی که به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده است، برجامی که مجلس تصویب کرده و برجام مشروط رهبری که این برجام آخر از سوی ایران به جامعه جهانی ارائه شد و اکنون هم مورد قبول ماست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنچه برای ما مهم است اجرای برجام مشروط است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر ما در موضع قدرت قرار نداشتیم، نمی‌توانستیم از آنها امتیاز بگیریم. از همه و مخصوصا رسانه‌ها خواهش می‌کنم که اگر موضوعی را مورد انتقاد قرار می‌دهید، بدانید به چه چیزی انتقاد می‌کنید و اگر از آن دفاع می‌کنید بدانید برای چه از آن دفاع می‌کنید.

رضایی با بیان اینکه در پسابرجام نیز ما به تمامی تعهدات خود عمل کردیم اما آمریکایی‌ها فقط به 10 درصد از آن عمل کرده و دولت باید با اعمال فشار 90 درصد باقی مانده تعهدات را به اجرا در بیاورند، ادامه داد: اگر کسانی مانند وزیرامورخارجه آمریکا حرفی در مورد این مسئله که بانک‌های جهانی می‌توانند با ایران مبادلات مالی داشته باشند، می‌زنند فقط در حد یک حرف است و اجرای آن منوط به این است که وزیر خزانه داری آمریکا این مسئله را به بانک‌های آمریکایی ابلاغ کند که هیچ مشکلی برای برقراری روابط با ایران وجود ندارد. دولت و سایر ارگان‌های کشور نیز باید با اعمال فشار برآنها کاری کنند که آنها به تعهدات خود عمل کنند.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: دولت باید برای طرف‌های غربی فرصت تعیین کند و با استفاده از این تعیین فرصت بر آنها فشار وارد کرده تا به تعهدات خود عمل کنند. ما نباید مانند یک بچه حرف گوش کن در برابر گرگ صفتان بایستیم و منتظر باشیم آنها چه می‌خواهند. دولت اوباما به پایان کار خود رسیده و کشورهایی مانند عربستان از این فرصت استفاده می‌کنند تا از آنها امتیاز بگیرند ما نیز نباید این فرصت را از دست بدهیم و باید از آنها امتیازهای زیاد و خوبی را بگیریم.




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.