سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنها راه حضور مطلوب مسجد در آثار هنری، حذف نگاه غیردراماتیک بر اثر است

تنها راه حضور مطلوب مسجد در آثار فرهنگی و هنری این است که سفارش‌دهنده هیچ دخالتی در شکل گیری موضوع نداشته باشد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد؛ «افشین هاشمی» نویسنده، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان در پاسخ به اینکه حضور مسجد در آثار فرهنگی هنری باید چگونه باشد تا حضوری شعاری نداشته باشد، گفت: به نظر من این نوع آثار از آنجایی شعاری می شوند که عده‌ای که نه در زمینه درام و نه هنر سررشته دارند، در این حوزه دخالت می کنند، بنابراین تنها راه حضور مطلوب مسجد در آثار فرهنگی و هنری این است که سفارش‌دهنده یا قانونگذار یا حکومت هیچ دخالتی در شکل گیری موضوع نداشته باشد و بگذارد آنچه که هست از دل نویسنده بیرون بیاید و نوشته شود و به محصول کار نیز کاری نداشته باشد. 

وی با ذکر مثالی در این باره بیان کرد: برای مثال فیلم سینمایی «مارمولک» که تصمیم گرفته شد توقیف شود، به نظر من یکی از مذهبی ترین فیلم های سینمای ایران است و شاهد این مدعا هم تقدیر از آن در جشنواره روحانی و سینما بود. چرا که در این فیلم می بینیم یک دزد، لباس روحانی می پوشد تا سوء استفاده کند، اما این لباس سبب می شود این فرد متحول شود و چه پیام مذهبی بالاتر از این می توانست باشد؟!

هاشمی تصریح کرد: در این فیلم چون دزد و روحانی در کنار هم قرار می گیرند، برخی که سواد درام هنری را نداشتند، نگران شدند و بی جهت در آن دخالت کردند و سبب توقف اکران فیلم شدند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین آثار دینی زمانی خلق شدند که نگاه غیردراماتیک بر اثر وجود نداشته، توضیح داد: مجموعه‌ای از بهترین آثار مذهبی زمانی تولید شده اند که هیچ سفارشی در میان نبوده و فیلمسازان خودشان دست به کار شده اند یا اگر سفارشی هم بوده، فیلمساز دیدگاه و نگاه خودش را در اثر به نمایش گذاشته و سفارش دهنده دخالتی در کار نداشته است که نمایشنامه‌های «پل» و «امیر» اثر محمد رحمانیان، نمایشنامه «مهر و آینه ها» نوشته حمید امجد درباره حضرت علی (ع)، فیلم «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی و اثر شهرام اسدی و آثاری از این دست را می توان در این مورد نام برد.

این بازیگر سینما و تئاتر در پایان گفت: به این خاطر فیلم «مارمولک» و کمال تبریزی را مثال زدم که همه می دانند این فیلمساز معتقد به مذهب و نظام و از همه مهمتر مورد اعتماد است. بنابراین اعتماد به نویسندگان و فیلمسازانی که در همین مملکت زندگی می کنند، قضیه ای است که باید مورد توجه باشد و وقتی سفارشی به هنرمندی داده می شود، با توجه به اینکه از قبل روی هنرمند شناخت وجود داشته که سفارش به او داده شده است اجازه بدهند کارش را بکند و از دخالت ها دست بکشند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.


انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.