سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالن کنش معاصر با «تشریفات» میزبان مخاطبانش می‌شود

نمایش «تشریفات» به کارگردانی رامین اکبری و با نویسندگی الهام غفوری در سالن نمایش کنش معاصر اجرا می‌شود.

رامین اکبری کارگردان نمایش «تشریفات» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون شیوه تمرین‌های نمایش خود گفت:  با خواندن یک داستان کوتاه کارمان را شروع و جلساتی را برگزار کردیم تا در رابطه با شیوه اجرایی و فرم کار جهت رسیدن به فرم اجرایی و فضای نمایشی، با همه عوامل گروه صحبت کنیم که در نهایت هر چه جلوتر رفتیم متن نمایش هم طی جلساتی که من و دراماتورژ و نویسنده کار داشتیم، توسط قلم خانم الهام غفوری شکل می گرفت.

وی در رابطه با داستان اجرا ادامه داد: در این نمایش، رئیس، وکیل، معاون، حسابدار، مامور تحقیقات و مستخدم در یک شرکت مشغول بررسی پرونده‌هایشان هستند.

اکبری دو نکته را در ارتباط با شیوه اجرایی متذکر شد و گفت: تلاش ما بر این بود که که چگونه روی ژست و ابعاد متفاوت و مختلف ژست به مثابه یک الگوی ارتباط ساز برای مخاطب کار بکنیم؛ یعنی اینکه از ژست چه اطلاعاتی را در مواجهه با اجرا دریافت می‌کنیم، نکته دوم اینکه ما چگونه به تعدد خوانش‌ها نزدیک بشویم؛ یعنی هر مخاطب در مواجهه با اثر چطور بتواند منحصر به فرد بودنشان در رابطه با اجرا را حفظ کند.

وی در مورد نحوه کارگردانی و عملکرد خود عنوان کرد:  معمولا طرح کلی نمایشنامه از خواندن رمان و داستان کوتاه در ذهنم شکل می‌گیرد و بعد بر اساس اتودهایی که بچه‌ها  سر تمرین می‌زنند، شکل کلی اجرا مشخص می‌شود.

این کارگردان پیرو صحبت های پیشین خود ادامه داد: در حوزه فرم و چگونگی شکل گیری آن هم در تمرین‌ها این فرم صورت نهایی به خود می‌گیرد ولی در این اجرا و متن این نمایشنامه، اولین بار نویسنده‌ای را داشتیم که هرچه جلوتر می رفتیم، متن توسط او کامل می‌شد؛ قبل تر متن توسط بازیگرانم  تکمیل می‌شد، اینجا  با توجه به جریانی که پیش می‌رفت به نظرم رسید که حضور نویسنده به انسجام متن کمک می‌کند.



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.