سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

3 ماه تا 10 سال حبس جریمه آتش افروزی در جنگل ها و مراتع

آتش افروزان و خسارت وارد کنندگان به جنگل ها و مراتع، به حبس از 3 ماه تا 10 سال جریمه می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، بروز حریق به صورت عمدی و سهوی را یکی از عوامل تخریب عرصه‌های ملی برشمرد و خواستار توجه و همكاري شايسته مردم و مسئولان بویژه شوراهای اسلامی، دهياری ها و بهره برداران و جنگل نشينان برای پيشگيری از هر گونه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان شد.

علی محمدی مقدم با بیان اینکه شرایط فصل تابستان يكی از علل آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی است، اظهار داشت: از آنجايی كه پارك های جنگلي و سايه درختان مكاني براي تفريح و تفرج گردشگران و استراحت كشاورزان و مرتع داران و چوپانان و جنگل نشينان است، كوچكترين جرقه براي راه انداختن آتش در اين عرصه ها، آتش سوزی عظيم و خساراتي جبران ناپذير را بر پيكر منابع ملي كشور و استان ایجاد می کند.

وی، نتيجه اين امر را تخريب خاک و نابودی منابع ملی و تنوع زیستی اعم از جنگل و مرتع و منابع عظيم اقتصادی و زیست محيطی عنوان کرد.

محمدی مقدم، ضمن تأکید بر اهمیت آگاهي بخشي به آحاد مردم جامعه، خواستار مشاركت نهادينه ايشان در حفظ و احيای منابع طبيعي شد و گفت: مردم از هر گونه آتش افروزی در عرصه های جنگلی و مرتعي اجتناب کنند و در صورت بروز هر گونه آتش سوزی، مراتب را به شماره 1504 امداد جنگل و مرتع اعلام و جهت اطفای حريق با مأمورين منابع طبيعی و آتش نشاني همكاري کنند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس ماده 45 قانون حفاظت‌ و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع‌، آتش سوزی نباتات در مزارع و باغات داخل يا مجاور جنگل و مرتع، بدون اجازه و نظارت مأمورين جنگلبانی ممنوع است و در صورت بي مبالاتی و ايجاد حريق، مرتكب تخلف به حبس تأديبي از دو ماه تا يك سال محكوم خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری همچنین گفت: به استناد ماده 46 قانون مذكور، هر كس مبادرت به كت زدن يا روشن كردن آتش در تنه درختان جنگلي نمايد، به حبس تأديبي از سه ماه تا يك سال و براي هر درخت كه كت يا پي زده و يا در آن آتش روشن كرده به پرداخت جريمه نقدي محكوم خواهد شد.

محمدی مقدم اضافه کرد: بر اساس ماده‌ 47 این قانون هم هر كس‌ در جنگل‌ عمداً آتش‌سوزی ايجاد نمايد، به‌ حبس‌ مجرد از سه‌ تا ده‌ سال‌ محكوم‌ خواهد شد.

به گفته وی؛ سطح عرصه‌های ملی چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و 400 هزار هکتار است که از مجموع این سطح، 307 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 93 هزار هکتار مرتع می باشد.

انتهای پیام/ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.