سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روزانه فوتبال؛

فیفا ۱۱۲ ساله شد/قهرمانی شیاطین در اولین فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی یک خرداد ( ۲۱ می) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.

*تاسیس فیفا
۲۱ می ۱۹۰۴، فدراسیون بین المللی فوتبال معروف به فیفا ٬ تاسیس شد.
با افزایش محبوبیت مسابقات بین‌المللی در اوایل قرن بیستم، نیاز به یک سازمان واحد برای سرپرستی و نظارت بر بازی‌های جهانی احساس شد، بنابر این فیفا از سوی انجمن ملی فوتبال کشورهای:بلژیک، دانمارک، فرانسه٬هلند٬اسپانیا سوئد و سوئیس در پاریس تأسیس شد و اولین رئیس آن هم روبرت گیرین بود.
با در خواست عضویت آفریقای جنوبی در سال ۱۹۰۹، آرژانتین و شیلی در سال ۱۹۱۲ و کانادا و آمریکا در سال ۱۹۱۳ اعضای فیفا از اروپا فراتر رفت.
در حال حاضر محل استقرار فیفا در زوریخ سوییس است و دارای ۲۰۹ عضواست که ۱۶ عضو بیشتر از سازمان ملل و ۴ عضو بیشتر از کمیته بین‌المللی المپیک دارد .
فیفا تاکنون توسط ۹ رئیس اداره شده است. روبرت گیرین (۱۹۰۴-۱۹۰۶)، دنیل بورلی وولفال (۱۹۰۶-۱۹۱۸)، ژول ریمه‌(۱۹۲۱- ۱۹۵۴) ،
رادولف سیلدرایرس (۱۹۵۴-۱۹۵۵)، آرتور دروری ( ۱۹۵۵-۱۹۶۱) ، استنلی راس (۱۹۶۱-۱۹۷۴)، ژائو هاولانژ (۱۹۷۴-۱۹۹۸)، سپ بلاتر (۱۹۹۸- ۲۰۱۵) ، جانی اینفانتینو(۲۰۱۶ - تاکنون) ‌.
فدراسیون فوتبال ایران نیز از سال ۱۹۴۸ به عضویت فیفا درآمد.

* قهرمانی منچستر یونایتد در اولین فینال انگلیسی لیگ قهرمانان
۲۱ می ۲۰۰۸، منچستر یونایتد موفق شد چلسی را در فینال لیگ قهرمانان شکست دهد و قهرمان شود. این مسابقه ، اولین فینال تمام انگلیسی در لیگ قهرمانان بود.
این دو تیم در لیگ برتر انگلیس نیز دو جایگاه نخست را به خود اختصاص داده بود. منچستر یونایتد قهرمان شده بود با دو امتیاز بیشتر نسبت به چلسی که در جایگاه دوم ایستاد.
در این مسابقه فینال که در مسکو برگزار شد ، ابتدا کریستیانو رونالدو شیاطین را پیش انداخت اما سپس فرانک لمپارد گل تساوی را برای آبی های لندن به ثمر رساند و بازی در طول ۱۲۰ دقیقه با همین نتیجه تساوی به پایان رسید.
ادر ضربات پنالتی هر دو تیم چهار پنالتی اول خود را گل کردند و سپس رونالدو بود که اولین پنالتی را خراب کرد و پیتر چک توپش را مهار کرد. اما سپس نوبت به پنالتی تاریخی جان تری رسید. تری که میتوانست با گل کردن ضربه اش ، چلسی را قهرمان کند اما هنگام زدن ضربه سر خورد و توپش با اختلاف زیاد به بیرون رفت. در ادامه ادوین فان درسار پنالتی آنلکا را مهار کرد تا یونایتد در ضربات پنالتی شش بر پنچ چلسی را شکست دهد و برای سومین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.

*آغاز افتخارات اروپایی آقای خاص
۲۱ می ۲۰۰۳، پورتو با پیروزی سه بر دو برابر سلتیک قهرمان جام یوفا شد. این جام سرآغاز افتخارات اروپایی مورینیو بود.
تیم پورتو آن زمان در شرایط خوبی قرار داشت و از دو هفته قبل از پایان لیگ پرتغال ، قهرمانی اش قطعی کرد و فقط به فکر فینال جام یوفا بود.
این مسابقه در طول ۹۰ دقیقه با نتیجه دو بر دو به پایان رسید و کار به وقتهای اضافه کشیده شد. در این فینال ، برای اولین بار از قانون گل نقره ای به جای گل طلایی استفاده می شد و اینطور بود که تیمها نیمه اول وقتهای اضافه را کامل بازی میکردند و اگر گلی زده نشد نیمه دوم را هم بازی میکردند.
در نیمه اول این مسابقه ، گلی رد و بدل نشد و دو تیم به سراغ نیمه دوم رفتند اما بالاخره دقیقه ۱۱۵ شاگردان مورینیو گل سوم را هم زدند و قهرمان شدند.
پورتو بعد از ۱۶ سال صاحب یک جام اروپایی شده بود اما برای جام اروپایی بعدی دیگر زیاد صبر نکردند و مورینیو در سال بعد این تیم را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کرد.

*تولد مهاجم کروات یوونتوس
۲۱ می‌۱۹۸۶، ماریو ماندژوکیچ مهاجم کروات تیم یوونتوس متولد شد.
ماندژوکیچ فوتبال حرفه ای را از سال ۲۰۰۴، در باشگاهای کشورش آغاز کرد و پس از بازی در سه تیم کروات از جمله دیناموزاگرب در سال ۲۰۱۰ به فوتبال آلمان و تیم وولفسبورگ پیوست.
او پس از درخشش در این تیم ، در سال ۲۰۱۲ به بایرن مونیخ رفت. ماریو در فصل اولش در مونیخ ، سه جام بوندس لیگا ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد و به اولین بازیکن کروات تبدیل شد که در فینال لیگ قهرمانان گلزنی میکند.
در سال ۲۰۱۴، او بایرن را به مقصد اتلتیکو مادرید ترک کرد و پس از یک فصل حضور در مادرید ، با مبلغ ۱۹ میلیون یورو به تیم یوونتوس پیوست.
ماریو از سال ۲۰۰۷ عضو تیم ملی کرواسی است و تاکنون ۶۵ بازی ملی انجام داده و ۲۱ گل به ثمر رسانده است.


انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.