سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشگیری و درمان با طب ورزشی

ورزش مانعی برای پوکی استخوان

ورزش و فعالیت های فیزیکی منظم به گفته متخصصان ضامن استحکام استخوان و مانعی برای ابتلا به پوکی استخوان است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ فرایند استخوان سازی از زمان تولد، روند رو به افزایشی را طی می کند و در سنین بین 25 تا 35 سالگی به اوج می رسد و پس از آن با یک شیب مقدار توده استخوانی کاهش می یابد.

دکتر فلوریا انفرادی مسئول بیماری پوکی استخوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفت: کم تحرکی، رعایت نکردن اصول تغذیه ای ،کمبود ویتامین D ، پرکاری تیروئید و بیماری های مزمن کلیه و کبد، یائسگی و سن بالا سرعت ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. البته وجود سابقه پوکی استخوان در فامیل درجه یک، احتمال ابتلای فرد به پوکی استخوان را تا 2 برابر افزایش می دهد. متاسفانه پوکی استخوان تا زمان شکستگی علامتی ندارد و از دست دادن استخوان ها بی سر و صدا اتفاق می افتد. همچنین  زنان بیش از مردان دچار پوکی استخوان می شوند و تشخیص آن توسط پزشک و با اندازه گیری تراکم استخوان انجام می‌شود. کلسیم باعث تقویت و ویتامین D باعث استحکام استخوان ها می شود که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ورزش و مصرف کلسیم می توان از مزایای آن هابهره مند شد.

*ورزش و پیشگیری از پوکی استخوان        
برخی افراد از ترس ابتلا به پوکی استخوان سعی می‌کنند، شیر و ماست بیشتری بخورند و مصرف لبنیات را در رژیم غذایی‌شان افزایش می‌دهند. البته اکثر اوقات افراد وقتی  به سنین میانسالی و حتی سالمندی رسیده‌اند این فکر می‌افتند  و با این کارها می‌خواهند از ایجاد این مشکل پیشگیری یا هنگام مبتلا شدن درمانش کنند. در حالی که مصرف لبنیات در سنین سالمندی نمی تواند همان تاثیری را داشته باشد که در دوره نوجوانی و جوانی ایجاد می کند. علاوه بر این، بسیاری از این افراد هم هیچ وقت به ورزش و انجام فعالیت های بدنی فکر نمی کنند و آن را شیوه ای مناسب برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان نمی دانند. در صورتی که، ورزش منظم و مناسب یکی از بهترین شیوه ها برای پیشگیری و همچنین درمان پوکی استخوان است.

دکتر انفرادی پیاده روی را در پیشگیری از پوکی استخوان موثر می داند و اضافه کرد: پس از تشخیص پوکی استخوان، با استفاده از توصیه های دارویی و غیر دارویی می توان از شکستگی استخوان که شایع ترین عارضه پوکی استخوان است، پیشگیری کرد.


*ورزش های مناسب برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان
داشتن برنامه ورزشی منظم می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد .متخصصان طب ورزش بر اين باورند که  بهترين انواع ورزش براي استحکام استخوان‌ها ورزش‌هاي به اصطلاح تحمل کننده وزن يا بار است اما ورزش‌هاي ديگري هم وجود دارند که به متراکم‌تر کردن استخوان‌ها کمک مي‌کنتد،همانند : دويدن ، پریدن، پياده‌روي تند و دوی درجا، ژيمناستيک، انواع ايروبيک مانند استپ، کار با وزنه‌هايي مانند دمبل و دستگاه، ورزش‌هاي گروهي که دويدن و پرتاب توپ جزيي از آنهاست؛ مانند بسکتبال و فوتبال و واليبال و هند بال، ورزش‌هاي راکتي که دويدن درجا هم دارد و پياده‌روي که البته از دويدن و پریدن اثر کمتري دارد.

در کنار ورزش هایی که همراه با تحمل وزن است، انجام ورزش های قدرتی که موجب تقویت عضلات می شود نیز می تواند برای افزایش تراکم استخوان موثر باشد؛ مواردی مانند انجام کارهای قدرتی و استفاده از وزنه ها، کش ها و دستگاه های ورزشی برای تقویت عضلات اطراف زانو یا ناحیه لگن باید پرداخت.


*ورزش کنید حتی با پوکی استخوان
بسیاری از کسانی که دچار پوکی استخوان می شوند، نه تنها سراغ ورزش و فعالیت جسمی نمی روند، بلکه حتی آن را خطرناک و دردسرساز هم می دانند. برای همین هم ترجیح می دهند زندگی بی تحرکی داشته باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. در صورتی که به گفته دکتر انگورانی متخصص پزشکی ورزشی افرادی که دچار پوکی استخوان می شوند، با تغییر سبک زندگی می توانند وضع را تغییر دهند. چنین افرادی باید رژیم غذایی شان را تغییر دهند، به طوری که حاوی مقدار کافی کلسیم باشد و در صورت نیاز و با تجویز پزشک نیز از مکمل های کلسیم و داروهای مورد نیاز هم استفاده کنند. در کنار این موارد، حتما باید برنامه ورزشی مناسب و متناسب با شرایط فرد وجود داشته باشد. در این حالت هم به این افراد، انجام ورزش هایی توصیه می‌شود که همراه با تحمل وزن باشد.

همچنین، در سنین میانسالی از بهترین فعالیت های فیزیکی، پیاده روی و پیاده روی سریع است که کمک می کند تراکم استخوانی تا حد قابل قبولی افزایش یابد. ورزش های دیگری هم می تواند در کنار پیاده روی قرار بگیرد، ولی دکتر انگورانی به بیمارانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می کند از انجام ورزش های پر برخورد و همچنین فعالیت هایی که احتمال افتادن در آن زیاد است، خودداری کنند؛ بویژه زمانی که هنوز از نظر درمانی، وضع مناسبی پیدا نکرده اند.
 

(طیبه خزاعلی)

 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.