سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طعم خوش رونق اقتصادی با توسعه بخش خصوصی

کارشناس اقتصادی گفت: نظام اقتصادی کشور باید بازار محور شود و این موضوع مستلزم توسعه بخش خصوصی است.

شاهین شایان آرانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نظام اقتصادی باید بازارمحور شود و این مسأله مستلزم توسعه بخش خصوصی است.
وی افزود: یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران که بعد از انقلاب بوجود آمده، دولت محور بودن اقتصاد است که نقش دولت و نهادهای وابسته به آن باعث شده تا حضور بخش خصوصی در فضای اقتصاد کمرنگ شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت اظهار داشت: بعد از انقلاب با تکیه بر درآمدهای نفتی سعی کردیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم اما متأسفانه این مسأله با گذر زمان به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده است.

شایان آرانی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در سیستم اقتصادی ایران تفکیک نشدن نقش اقتصاد از سیاست است که این موضوع نشأت گرفته از اقتصاد دولتی ایران و سیاستگذاری های نادرست بوده است که در آن نقش سیاسیون بی تأثیر نیست.

وی تأکید کرد: یکی از چالش های اقتصاد متشنج ایران استفاده از اقتصاد متمرکز است که توسط دولت ایجاد می شود در همین راستا باید از ورود نهادهای حاکمیتی به بخش های اقتصادی جلوگیری بعمل آید.

شایان آرانی در پایان با اشاره به عملکرد کشورهای توسعه یافته و حفظ استقلال اقتصادی آنها گفت: توسعه بخش خصوصی، رونق و ایجاد تنوع در منابع درآمدی در کشور و همچنین تفکیک حوزه های اقتصادی از سیاسی و عدم اجازه نفوذ و ورود سیاسیون به حوزه اقتصاد کمک می کند تا اقتصاد ایران جلا یابد و بتواند در صحنه بین الملل با شرکاء خارجی ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.