سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهمان ناخوانده آفریقایی بلای جان ماهیان رودهای غرب کشور

گونه مهاجم ماهی تیلاپیازیلی با حضور خود در تالاب بین المللی شادگان و دیگر آبهای مهم غرب کشورمان جمعیت ماهیان بومی منطقه را کاهش داده است.

عبدلی عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص هجوم گونه بومی ماهی  تیلاپیازیلی در آبهای خوزستان، اظهار داشت: ماهی غیربومی تیلاپیازیلی از حدود 3 تا 4 سال گذشته وارد تالاب شادگان و بخش‌های پایینی رودخانه‌های مهم کشورمان از جمله کارون، کرخه و دز و همچنین در رودهای منتهی به هورالعظیم پیدا شده است.

وی با بیان اینکه این گونه‌ مهاجم هنوز در تالاب هورالعظیم و رودخانه زهره دیده نشده است، تصریح کرد: بیشترین فراوانی جمعیت ماهی تیلاپیازیلی در تالاب بین المللی شادگان گزارش شده چرا که نزدیک به 50 درصد صید صیادان به این نوع ماهی اختصاص داشته است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه ماهی تیلاپیازیلی زود بالغ شده، هیچ گونه ارزش اقتصادی ندارد و در بازار با قیمتی بین هزار تا 2 هزار فروخته می‌شود، گفت: این نوع ماهی غذای ماهیان دیگر و گیاهان آبزی را تغذیه و باعث از بین رفتن آنها می‌شود و علاوه بر آن با ساختن لانه‌ای در بستر تالاب‌ها یا رودخانه‌ها نسبت به نزدیک شدن سایر ماهی‌ها به بستر خود رفتار تهاجمی نشان داده و باعث فرار دیگر ماهیان می ‌شود.

عبدلی با بیان اینکه ماهیان شیر، بت، هندری در گذشته40 درصد از صیدصیادان را شامل می‌شد، افزود: هم اکنون صید تعداد ماهیان بومی تالاب شادگان به کمتر از 10 درصد رسیده و این تغییر محسوس نشان از کاهش جمعیت چشمگیر گونه‌های بومی این تالاب است.

وی با اشاره به اینکه این گونه بومی آفریقا بوده و علت حضورش در آبهای کشورما مشخص نیست، گفت: ماهی تیلاپیازیلی با آلودگی آبها و شوری رودخانه‌ها بر تعداد خود می‌افزاید بطوریکه اگر سری به محل تخلیه فاضلاب نیشکر بزنیم شاهد جمعیت بسیار زیاد این گونه خواهیم بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ریشه کن کردن این تهدید، تصریح کرد: ریشه کن کردن این ماهی مهاجم کار دشوار، محال و غیر ممکن است و تنها کاری که هم اکنون می توان انجام داد کنترل جمعیت و کاهش آنها است و متأسفانه باید اذعان داشت که شاید هیچ وقت امکان حذف آنها وجود نداشته باشد.

عبدلی ادامه داد: افزایش ماهی بومی، کاهش و کنترل آلودگی و شوری آبها، افزایش گونه گربه ماهی که از تیلاپیازیلی تغذیه می‌کند؛ راه حل های کنونی مقابله با این معضل است.

وی با بیان اینکه آب استخر پرورش دهندگان ماهی از رودخانه تأمین می‌شود، گفت: این گونه مهاجم وارد استخرهای پرورش ماهی شده و با مصرف تغذیه غذایی ماهیان این صنعت روند پرورش ماهی را با اختلال مواجه کرده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: گوشت ماهی تیلاپیازیلی نه تنها ارزش اقتصادی ندارد بلکه به دلیل زندگی در آبهای آلوده و بالا بودن میزان امگا 6 از امگا 3 برای انسان مفید نیست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.