سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

حکیم عمر خیام شاعری ژرف اندیش و روشن بین است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حکیم عمر خیام شاعری ژرف اندیش و روشن بین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علی اصغر کاراندیش در اختتامیه کنگره ملی از توس تا نیشابور در آرامگاه این شاعر و منجم و اندیشمند افزود: وجود چنین نوابغی در هر سده و گاه در هر هزاره  که کمتر از تعداد انگشتان یک دست، پا به عرصه وجود می گذارند،برای هر فرهنگ و تمدن غنیمتی بزرگ و گنجینه ای تمام نشدنی است.

وی گفت: از این منظر واکاوی شخصیتی ژرف و هوشمند چون حکیم عمر خیام کار هر کسی نیست.

  علی اصغر کاراندیش گفت: مقام علمی خیام چنان است که هر کدام از اهل علم و فضل و فرهنگ در طول زمان، لقبی ارجمند و شایسته بدو داده اند و خیام در بین مشاهیر ایران، صاحب بیشترین القاب به شمار می آید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شاید بتوان گفت شعر آخرین و تفننی ترین تخصص خیام بوده که با آن شهره عالم شده است در حالی که او پیش از آن که شاعر باشد فیلسوفی ژرف اندیش، ریاضی دانی مبتکر و ستاره شناسی متبحر است.

کاراندیش گفت: یکی از برجسته ترین کارهای وی را می توان اصلاح گاه شماری ایران در دوره سلطنت ملک شاه سلجوقی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه خیام در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی و حتی تحلیل و تفسیر موسیقی استاد بود، افزود: خیام زندگی اش را به عنوان ریاضیدان و فیلسوفی شهیر سپری کرد در حالی که معاصرانش از رباعیاتی که امروز مایه شهرت و افتخار اوست بی خبر بودند تا جایی که مشاهیری نظیر نظامی عروضی یا ابوالحسن بیهقی که معاصران خیام به شمار می روند از شاعری او ذکری به میان نیاورده اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان خیام در شعر طبیعی و ساده و از تکلف به دور است و در شعر پیرو کسی نیست، هدف خیام از سرودن رباعی، شاعری به معنی متعارف نبوده بلکه به واسطه داشتن ذوق شاعری نکته بینی های فلسفی خود را در قالب شعر بیان کرده است.

کاراندیش با بیا اینکه خیام در اشعارش بی اعتباری دنیا و ناپایداری هستی انسان را به تصویر می کشاند، افزود: زبان تند و تیز خیام در رباعیات، تازیانه ای بر زاهدان دروغین و ریاکار است.

وی گفت: برخی حافظ را نیز پیرو و متاثر از خیام می دانند با این تفاوت که خیام فیلسوف است و حافظ عارف، خیام افکار فلسفی خود را بدون پرده پوشی در شعر می آورد اما حافظ که فلسفه نمی داند این نقص را با الهامات شاعرانه و تشبیهات و تلمیحات زیبا جبران می کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بسیاری از فلسفه دانان و نویسندگان شهیر مغرب زمین چون موریس بوشور، آندره ژید، ژان لاهور، شارل گرولو، مارک برنارد و ژان شاپلن در آثارشان تحث تاثیر خیام بوده اند و از او مایه گرفته اند.

کاراندیش گفت: شعر خیام، در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و بدون هنرنمایی فض فروشانه و درعین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرارعظیم آفرینش است.

وی افزود: اگر بخواهیم خیام را در یک کلام تعریف کنیم او به معنای کامل کلمه حکیم است و حکمت بالاترین مرتبه دانایی است، چیزی که دانش پژوهان در روزگار ما بدان اعتقاد راسخ دارند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دانشمندانی چون خیام، پیشروان و آفرینندگان بخش هایی از دانش هایی از دانش بشری بوده و در چند حوزه سرآمد روزگار خویش بوده اند.

انتهای پیام/س- س


برچسب ها: معاون ، وزیرارشاد ، خیام ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
واقعن همینطوره