سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نجات یک قطعه حواصیل ارغوانی و چنگر نوک سرخ توسط دوسنداران طبیعت جوین

رئیس حفاظت محیط زیست جوین از تحویل یک قطعه حواصیل ارغوانی توسط دوستداران طبیعت این شهرستان به حفاظت محیط زیست خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی،محمد حسین شم آبادی گفت : یک قطعه حواصیل ارغوانی (Ardea purpurea) توسط یکی از شهروندان فهیم و دوستدار محیط زیست از مرگ نجات یافته و به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جوین تحویل شد.

وی افزود: آثار و علائم بیماری خاص و یا اثر شکستگی، زخم و سانحه خاصی در بدن این پرنده مشهود نبوده و به تشخیص پزشک معتمد، عدم حفظ تعادل و ناتوانی در پرواز ناشی از تشنگی و گرسنگی حواصیل بوده است.

رئیس حفاظت محیط زیست جوین حواصیل ارغوانی را از پرندگان مهاجر عبوری دانست و گفت : حواصیل ها عموماً دراوایل فصل بهار هنگام مهاجرت از مناطق زمستان گذران به نواحی تولید مثلی از این شهرستان عبور کرده و از کالشور بعنوان توقفگاه بین راهی استفاده می كنند.

شم آبادی افزود: حضور حواصیل و سایر پرندگان آبزی و کنار آبزی در اراضی دشتی شهرستان جوین غالباً بواسطه رودخانه کالشور دراین منطقه است.

وی گفت: کالشور جوین به موازات مرز شمالی بصورت نواری باریک از شرق به غرب جریان یافته و در ادامه با پیوستن به کاشور جاجرم وکالشور سبزوار یا ابریشم رود نهایتا به نمکزارهای دشت کویر شهرستان شاهرود منتهی می شود و حال که به دلیل پدیده خشک‌سالی و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی، اصولا آب زیر سطحی و زهکشی دشت معنائی نداشته و شاید چندین سال یکبار و فقط هنگام بارشهای سیل آسا ممکن است که سیلاب در ایام معدودی از سال جریان یابد، اکوسیستم کالشور تخریب شده و حضور پرندگان مهاجر در این زیست‌گاه‌ با مشکلاتی همراه است .

رئیس حفاظت محیط زیست جوین افزود: درواپسین روزهای سال گذشته یک قطعه چنگر نوک سرخ نیز توسط دوستداران محیط زیست تحویل این اداره شد که حال و روز و سرنوشتی مشابه حواصیل یاد شده داشته و علیرغم صحت و سلامت ظاهری قدرت پرواز نداشت.

شم آبادی با اشاره به اینکه چنگر نوک سرخ پرنده ای زمستان گذران است که طبیعتا با گرم شدن نسبی هوا شهرستان جوین را ترک نموده و به نواحی تولید مثلی مهاجرت میکند گفت:هر دو گونه یاد شده بعد از تیمار و نگهداری در اداره کاملا بهبود یافته و در مسیر کالشور سبزوار واقع در محدوده پناهگاه حیات وحش شیر احمد رها سازی شدند.

حواصیل رها سازی شده پس از دو روز در مسیر کالشور سبزوار و در فاصله 25 کیلومتری از محل رهاسازی در حال صید و تغذیه از ماهیان رودخانه مشاهده شد.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.