سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

پوشش تحصیلی بیش از 16 درصدی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه

استان زنجان بالغ بر دو هزار نفر دانش آموز دارای نیازهای ویژه را تحت پوشش آموزش و پرورش ویژه قرار داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به ماده 23 و 27 پیمان جهانی حقوق کودک مبتنی بر اینکه "کودکان معلول برای برخورداری از یک زندگی مناسب به آموزش و پرورش و مراقبت ویژه نیاز دارند و هر کودکی حق دارد از سطحی از زندگی برخوردار شود که رشد جسمی، ذهنی ، روانی و اجتماعی تامین گردد" گفت: استان زنجان بالغ بر دو هزار نفر دانش آموز دارای نیازهای ویژه را تحت پوشش آموزش و پرورش ویژه قرار داده است و پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در مراکز ویژه 797 نفر می باشد که در 15 مدرسه استثنایی و 7 کلاس ضمیمه مشغول به تحصیل هستند.

وی ضمن تاکید بر رشد قابل توجه در زمینه پوشش تلفیقی- فراگیر آموزش و پرورش استان زنجان گفت: تعداد دانش آموزان طرح تلفیقی- فراگیر سال گذشته از 166 نفر به 233 نفر در سال جاری رسیده است که در 172 مدرسه پذیرا حضور داشته و صرفا خدمات آموزشی ، پرورشی و توان بخشی ویژه مورد نیاز خود را در زمینه ی بینایی ، شنوایی و جسمی – حرکتی از آموزش و پرورش استثنایی دریافت می کنند و در کنار این دانش آموزان 1010 نفر دانش آموز دارای اختلال یادگیری نیز شناسایی و مورد بازپروری قرار گرفته اند.

فریقی افزود : تعداد 14 منطقه استان زنجان در زمینه طرح پوشش تلفیقی – فراگیر با آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان همکاری و همراهی دارند و هر 14 منطقه با اولویت ناحیه دو زنجان با بیشترین آمار جمعیتی و کمترین آمار منطقه افشار پوشش آموزش تلفیقی فراگیر را دارا می باشند و این در حالی است که سال گذشته 8 منطقه از 14 منطقه فاقد آموزش تلفیقی فراگیر بوده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان ادامه داد: علی رغم شناسایی ها و خدمات ارائه شده سهم استان زنجان در پوشش تحصیلی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه تنها 1 و 16 صدم درصد ازجمعیت دانش آموزی استان است و این رقم، جای تأمل و مستلزم تلاش های بیش از پبش خواهد بود.

وی ضمن اشاره به تعداد 390 نفری نیروهای آموزشی، پرورشی، توانبخشی، خدماتی و اداری اظهار داشت: 71 در صد کارکنان خانم ها و 29 درصد را همکاران آقا تشکیل می دهند.

فریقی با اشاره به ابلاغ شاخص های اختصاصی در قالب سه بسته اجرایی ایجاد فرصت های عادلانه آموزشی و پرورشی ، ارتقای آموزش و توسعه امور پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان به فعالیت های انجام شده در هر بخش اضهار داشت: از اهم این برنامه ها می توان به سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان و طرح مداخله به هنگام سنجش پیش دبستانی ها ، پوشش آموزشی کودکان استثنایی پیش دبستانی و هچنین پوشش آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم با توجه به رو افزایش بودن تعداد کودکان مبتلا به اتیسم اشاره نمود.

فریقی افزود: در راستای ارتقای کیفیت آموزشی ، پوشش خدمات توانبخشی خارج از مدرسه به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه با بیش از دو برابر عملکرد مورد انتظار در استان ارائه شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان خاطر نشان کرد: در قالب بسته های حمایتی نیز به تعداد قابل توجهی از دانش آموزان هزینه هایی تخصیص یافته است .

فر یقی در خاتمه ی گزارش به طرح مشکلات موجود در استان از جمله کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه ی آموزش ویژه ، توانبخشی و خدماتی و نیز کمبود فضای آموزشی و نامناسب بودن فضای مدارس ویژه و پذیرا پرداخت و نبود سالن های ورزشی ویژه نیز به عنوان نیازهای اساسی این کودکان در سطح استان مطرح و در خاتمه پیشنهاداتی در راستای محقق شدن اهداف آموزش و پرورش ویژه عنوان داشت که مهم ترین آن مشارکت تمام آحاد جامعه در قالب کمک خیرین و بخش دولتی بود .



انتهای پیام/ ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.