سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همسفر تا بهشت هشتم...

خراسان رضوی چهارمین استان بزرگ کشور با نگینی در قلب آن

خراسان رضوی واقع در شمال شرق ایران با مساحتی حدود ۱۴۴ هزار و ۶۸۱ کیلومتر مربع، جزو چهارمین استان بزرگ کشور محسوب می شودکه وجود بارگاه منور رضوی این استان را از دیگر استانهای کشور متمایز کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، این استان از شمال و شمال شرق با کشور ترکمنستان، از غرب با استان های خراسان شمالی و سمنان، از جنوب با استان های خراسان جنوبی و یزد و از شرق با کشور افغانستان همسایه است.

مرکز این استان شهر مقدس مشهد است که گنبد طلایی امام رضا(ع) همچون نگینی درخشان در قلب آن، قداست خاصی به این شهرداده است.

از شهرهای مهم آن می توان از نیشابور، سبزوار، کاشمر، تربت جام و سرخس نام برد.

موقعیت جغرافیایی

استان خراسان رضوی از نظر موقعیت جغرافیایی به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است که نواحی شمالی آن دارای دشت های حاصلخیز کشاورزی و دامپروری است و بخش جنوبی آن از دشت های کویری با تپه های کم ارتفاع با پوشش گیاهی فقیرتشکیل شده است.

دو رشته کوه هزار مسجد و بینالود از کوه ها مرتفع و پر امتداداین استان است.

آب و هوای خراسان رضوی در ناحیه معتدل شمالی قرار گرفته و به طور کلی متغیر است ، از شمال به جنوب دمای هوا افزایش می یابد و از بارش سالانه نیزکاسته می شود.

استان خراسان رضوی در مناطق مختلف دارای شرایط اقلیمی متنوعی است به طوری که مناطق کوه پایه ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی ملایم، نواحی جنوبی ،گرم و خشک و مناطقی چون قوچان، نواحی جنوب بینالود، ارتفاعات هزار مسجد و قسمتی از شهرستان مشهد دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

پیشینه تاریخی

خراسان رضوی قسمت کوچکی از خراسان تاریخی است، سرزمینی که در گذشته بخش گسترده ای را دربر می گرفت و قلمرویی یکپارچه داشت، اما امروزه خراسان بزرگ به سه استان شمالی، رضوی و جنوبی تقسیم شده است.

باستان شناسان معتقدند، پیشینه استان خراسان به حدود ۸۰۰ هزار سال قبل یعنی به زمان پیش از ورود آریایی ها به فلات ایران می رسد.

اگر با ما همراه باشید در ادامه با شهرهای زیبا ومکان های دیدنی این استان آشنا خواهید شد.

امتهای پیام//


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.