سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیستان وبلوچستان؛

برگزاری همایش سیستان نگاهی به گذشته گامی به آینده در زابل

اولین همایش سیستان نگاهی به گذشته گامی به آینده با حضور مهمانان خارجی و داخلی در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اززاهدان؛ رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران با ابراز خوشحالی از حضور در منطقه سیستان گفت: ایزمئو ایتالیا که یک موسسه باستان شناسی است با ورود به ایران در استان های اصفهان، فارس و سیستان وبلوچستان عملیات های حفاری و باستان شناختی داشته است.

پرفسور کارلو چرتی مهم ترین فعالیت موسسه ایزمئو در ایران را حفاری شهر سوخته ذکر کرد وگفت: این موسسه در سال 1967 میلادی با یک تیم پیشرفته در کنار علم باستان شناسی با علوم دیگر در شهر سوخته حفاری انجام داده است.

وی از امضا تفاهم نامه میان دانشگاه روم و زابل در آینده خبر داد و بیان کرد: این تفاهم نامه زمینه همکاری میان 2 کشور ایتالیا و ایران برای حضور باستان شناسان ایتالیایی در ایران و بالعکس را فراهم می کند.

استاد دانشگاه روم افزود: بزرگترین پژوهشگاه ایتالیایی طرح پیشنهادی خود را در رابطه با حفاری در کوه خواجه به سازمان میراث فرهنگی ایران اعطا کرده که این طرح از سوی ایران پذیرفته شده است.

حجت الاسلام علی اکبر کیخا امام جمعه زابل اظهار داشت: آثار باستانی بدست آمده در این سرزمین نشان دهنده پیشینه قوی منطقه سیستان است به طوری که این آثار سبب شده تا از مسئولان این گلایه را داشته باشیم که چرا بیش از این شهر سوخته معرفی نشده است.

وی خواستار ترمیم مسیرهای تردد به آثار باستانی و ایجاد امکانات مناسب برای استراحت گردشگران داخلی و خارجی در منطقه شد و افزود: باید گروههای گردشگری از نقاط مختلف جهان به این استان سوق داده شوند تا آثار باستانی این خطه بیشتر برای جهانیان معرفی شود.

وی گفت: نمایشگاهی از توانمندی های دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل و میراث فرهنگی در حاشیه این همایش گشایش یافت.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.