سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارائه بسته "اهرم‌های تحقق حوزه تمدن‌ساز" درحوزه علمیه خراسان رضوی

مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام نور حکمت رضوی گفت: تولید بسته شاخص‌های ارزیابی عملکرد در مورد طلبه، محقق، استاد و مدرسه مهم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی، در دومین نشست «افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان» بسته‌ای پیشنهادی با موضوع اهرم‌های تحقق حوزه تمدن‌ساز را ارائه داد.

واسطی در این نشست با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون نقش طلاب حوزه علمیه در تحقق تمدن اسلامی گفت: چگونگی نظام‌سازی، قانون‌نویسی و مدیریت کشور و انقلاب بر مبنای اسلام باید مسئله اصلی طلاب حوزه علمیه باشد.

وی افزود: مأموریت حوزه علمیه در مورد شکل‌گیری تمدن اسلامی، تولید فکر و تربیت نیروی انسانیِ طراح تمدنی، بر اساس نگرش اسلام است.

واسطی در بسته پیشنهادی خود اجتهاد عقلی و نقلی در جهت ارائه نظام فکری، قانونی و فرهنگی در تمدن اسلام را خط‌مشی حوزه خواند و بیان داشت: ایجاد چشم‌انداز، لازمه برنامه‌محوری و جلوگیری از بروز ابهام در مدیریت حوزه است و این مسئله از فضای تشریفاتی خارج شده و هم‌اکنون به موضوعی مورد مطالبه تبدیل شده است.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام نور حکمت رضوی ابراز داشت: فعال‌سازی معاونت تهذیب، مهارت‌سازی در اساتید، فعال‌سازی مهارت تفکر و تولید علم، تولید بسته‌های مشاوره عملیاتی و پیاده‌سازی استاندارد کنترل کیفیت، برخی از ابزارهای تحقق راهبردی تحول حوزه علمیه هستند.

وی تهذیب، آموزش، تحقیق، تبلیغ و مدیریت را پنج عرصه اساسی در بسته پیشنهادی راهبردی تحول حوزه علمیه معرفی و بر تمدن‌سازی، برنامه‌محوری، معنویت‌گرایی، اجتهادمحوری، عمل‌گرایی، تفکرمحوری و کیفیت‌گرایی به عنوان مقدمات تغییر سیستم آزمون و ارزیابی از حالت ذهنی به مهارتی و مسأله‌محور اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی در بخش دیگری از سخنان خود تولید بسته شاخص‌های ارزیابی عملکرد در مورد طلبه، محقق، استاد و مدرسه مطلوب را مورد تأکید قرار داد و آن را نقطه شروع حرکت تحولی در حوزه دانست.

وی در توصیف ساختار مورد نیاز برای انجام حرکت تحولی در حوزه علمیه گفت: برنامه آموزشی چندرتبه‌ای به معنای عدم وابستگی برنامه به زمان و محتوای ثابت در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام نور حکمت رضوی در این رابطه ادامه داد: ضوابط باید در سطح حداقلی تعریف شود تا مدارس علمیه قدرت انتخاب داشته باشند.

یادآور می‌شود دومین نشست «افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان» صبح امروز با حضور جمع کثیری از مدیران مدارس علمیه برادران و خواهران خراسان در سالن همایش‌های مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد.

انتهای پیام//


برچسب ها: ارائه ، تمدن ساز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.