سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجارت در دو سوی آتلانتیک، فاجعه‌ای برای بخش کشاورزی اروپا!

توافق تجارت آزاد بین دو سوی اقیانوس اطلس می‌تواند از سود بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی اتحادیه اروپا بکاهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، سازمان بین المللی غیردولتی «دوستان زمین» در گزارشی اعلام کرد مشارکت تجاری و سرمایه گذاری دو سوی اقیانوس اطلس که آمریکا و اتحادیه اروپا در حال گفتگو درباره آن هستند، به احتمال زیاد فاجعه ای واقعی برای بخش کشاورزی اتحادیه اروپا را بدنبال داشته باشد.

این سازمان غیردولتی که در زمینه حفاظت از انسان و محیط زیست فعالیت دارد، در این گزارش، تصویری تیره از چشم انداز آینده بخش کشاورزی اتحادیه اروپا پس از امضای این توافق ترسیم کرده است. 

بر اساس این گزارش توافق تجارت آزاد بین دو سوی اقیانوس اطلس می تواند به شدت از سود بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی اتحادیه اروپا بکاهد. براین اساس، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی اتحادیه اروپا ممکن است حدود هشت دهم درصد کاهش یابد و سهم بخش کشاورزی آمریکا در تولید ناخالص ملی این کشور یک و نه دهم درصد (یعنی چهار میلیارد یورو سود خالص) افزایش یابد.

همچنین این توافق ممکن است بسیاری از کشاورزان این اتحادیه را با رقابت شدید و کاهش قیمت ها مواجه کند. در واقع، وزارت کشاورزی آمریکا کاهش قیمت ها و ضرر کشاورزان اتحادیه اروپا را در همه رده های تولید محصولات کشاورزی غذایی پیش بینی کرده است.

در دو سوی اقیانوس اطلس، لابی های بزرگ صنعتی می خواهند که راحت تر به بازارها دسترسی داشته باشند و این در حالی است که تولید محصولات غذایی آمریکا و اتحادیه اروپا مجبور به رعایت استانداردهای بسیار متفاوتی در زمینه های امنیت غذایی، دامپروری و حفاظت از محیط زیست هستند.

براساس این گزارش، با این حال به رغم حفظ استانداردهای اتحادیه اروپا، واردات محصولات آمریکایی  ممکن است موجب اشباع بازارهای اروپایی شود. بدین ترتیب سود سرشاری نصیب صنعت غذایی و دامداری آمریکا خواهد شد و در مقابل، کشاورزان اروپایی ضرر خواهند کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.