سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

تقاضای کمک 200 میلیون دلاری وزارت بهداشت از صندوق توسعه ملی

معاون آموزشی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش 22 درصدی اعتبارات این معاونت از تقاضای کمک 200 میلیون دلاری وزیر بهداشت از صندوق توسعه ملی به مجموعه آموزشی پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، باقر لاريجاني دیشب در آیین تجلیل از اساتيد برتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سالن محمد قریب این دانشگاه گفت: بودجه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سال گذشته در حدود 1500 میلیارد تومان عقب بود که خوشبختانه با تغییرات ایجاد شده در تخصیص توسعه این بودجه اواخر سال گذشته میزان اعتبارات حوزه آموزش پزشکی در همه شاخه‌ها 22 درصد افزایش یافت.

وی افزود: جز اعتبار توسعه درحوزه آموزش پزشکی در صورتیکه دانشگاه‌های علوم پزشکی از منابع مختلف هزینه جذب کنند معادل آن به دانشگاه کمک می‌شود و طبق مصوبه یک تا سه درصد درآمدها به حوزه آموزش اختصاص داده‌می‌شود.

به‌گفته‌وی، دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند با انتخاب راه درست با توجه به برنامه‌های آمایش و ارزیابی موقعیت و ظرفیت‌های خود متناسب با میزان بیماردهی و رشته‌های مورد نیاز در هر شهر و منطقه جذب اعتبارات کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید براینکه دانشگاه‌ها درگیر اعتبارات نشوند و با استفاده از بستر جذب منابع مختلف برای پیشرفت حوزه آموزش تلاش کنند گفت:تدوین سناریوی هر دانشگاه براساس ارزیابی نیازها و شاخص‌ها به تحقق این مساله می‌تواند کمک کند.

لاریجانی، تدوین سناریوی استقرار تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را با سرفصل‌های مختلف در سال جدید تاکید کرد و گفت: این سناریو با همفکری و تلاش‌های متخصصین و کارشناسان تدوین شده است که اجرای آن کمک شایانی به حوزه آموزش مید.

وی با تاکید بر اینکه معاونت آموزشی وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو طرف طیف نیستند بلکه هر دو در کنار هم یک نیرو هستند که برای ایجاد تحولات در حوزه آموزشی تلاش می‌کنند تا پیشرفت در زمینه‌های آموزشی کشور فراهم شود گفت:تدوین سناریو و استراتژی توسعه آموزش پزشکی در هر دانشگاه یکی از راهکارهای ضروری آمایش برای تحقق سناریوی استقرار تحول و نوآوری در این حوزه است.

لاریجانی با تشریح موضو عات سند آمایش ملی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و موارد نیاز برای تحقق این سند گفت: حدود 250 هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی کشور تحصیل می‌کنند که 190 هزار نفر آنها در مراکز آموزشی دولتی و 60 هزار نفر نیز در مراکز آموزشی غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی، 65 دانشگاه و دانشکده دولتی و 90 واحد دانشگاهی غیر دولتی در پرورش دانشجویان حوزه پزشکی را یادآورشد و گفت:بیش از 17 هزار عضو هیأت علمی در مراکز آموزشی دولتی و حدود 2 هزار عضو هیأت علمی نیز در مراکز غیردولتی فعالیت دارند.

به‌گفته‌وی، 180 انجمن علمی گروه پزشکی در کشور فعالیت دارد و حدود50 قطب علمی نیز در حوزه پزشکی کشور شناسایی شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقبال 11 درصدی استعدادهای درخشان در حوزه پزشکی را خاطرنشان کرد و گفت: 10 درصد جمعیت دانشجویی و 9 درصد اعضای هیأت علمی کشور در دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان مشغول به تحصیل و فعالیت هستند.

لاریجانی با تاکید بر رشد 17 درصدی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در سال گذشته گفت:برگزاری 28 آزمون، 169 هزار و 967 مکاتبه با حوزه آموزشی از دیگر برنام های این معاونت در سال گذشته بوده است.

وی تدوین اسناد و تکالیف بالادستی حوزه آموزش بر اساس تحقیقات و بررسی کارشناسانه دانشگاه‌های علوم پزشکی را تاکید کرد و گفت: صدور مجوز برای تاسیس دانشگاه مجازی به منظور پشتیبانی از دانشگاه های کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تمام اساتید در سایت،الکترونیکی کردن آزمون‌ها،ارسال کتاب بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به حدود 20 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیگر اقدامات معاونت آمئزشی وزارتخانه در سال گذشته است.

لاریجانی از راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی خبرداد و گفت: این مرکز یکی از مهمترین ابزاری است که مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای گسترش را گرفته است.

وی اظهارداشت: سند پیشگیری از بیماری‌های واگیر با مشارکت تمامی حوزه‌های وزارت بهداشت و همکاری مراکز بین‌المللی نیز تدوین شده‌است.

به‌گفته‌وی، سند آمایش ملی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز رشد را هدفمند میکند و برنامه‌های را به‌صورت حساب شده و مطلوب طراحی و عملیاتی می‌کند.

این مقام مسوول وزارتخانه با تاکید بر اینکه آموزش پزشکی در کشور ما بسیار ارزان تمام می‌شود گفت: هزینه آموزش باید روشن باشد.

لاریجانی در خصوص دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تدوین استراتژی و سناریو این دانشگاه برای رسیدن به یک نوع مرجعیت علمی و رسیدن به درجه‌ای که مدنظر و متناسب با ظرفیت و پتانسیل آن را ضروری دانست و گفت:این دانشگاه باید مشخص کند به چه درجه‌ای از توانمندی و مرجعیت علمی در آینده می‌خواهد برسد تا مسیر اجرایی آنرا در سناریوی آینده‌نگری خود طراحی و برنامه‌ریزی کند.

وی در پایان تصریح کرد: کاشان شهر فرهنگی و شهری با وجود مفاخر و علمایی چون ملامحسن فیض کاشانی و ده‌ها شخصیت دیگر نظیر این دانشمند بزرگ و افتخار ملی است که اکنون نیز مسوولان و اساتید دانشگاهی آن به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند با

طرح‌های تحول خود در حوزه آموزش پزشکی این شهر را بشناساند.

شايان ذكر است: باقر لاريجاني، معاون آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و هيات همراه در آستانه سي سالگي دانشگاه علوم پزشکی کاشان رای افتتاح مرکز آزمون الکترونیکی دانشکده پزشکی،تقدير از اساتيد برتر دانشکده‌ها در سال 94 و نشست با مسوولان این دانشگاه در تشریح مفاد سند آمایش ملی دانشگاه‌های علوم پزشکی به كاشان سفر كرده بود.

دكتر لاريجاني در بدو ورود به دانشگاه علوم پزشکی کاشان با حضور بر سر مزار شهداي گمنام مدفون در اين دانشگاه با اهداي دسته گل به شهدا اداي احترامکرد.

دکتر اکبری قائم مقام ، اخوان معاون اجرایی، حاجتی و دبیر علوم معاونت ، حسینی رییس مرکز امور هیات علمی، سراج دبیر مناط ق آمایش، پور عباس دبیر تحقیق و توسعه و خانم خیری، کارشناس دفتر معاونت آموزشی وزارت بهداشت‌درمان و آموزش پزشکی هیات همراه دکتر لاریجانی در سفر به کاشان بودند. 



انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.