سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

رها سازی آب سد مهاباد برای احیای دریاچه ارومیه

بیش از 150 میلیون متر مکعب از آب دریاچه سد مهاباد برای انتقال و کمک به احیای دریاچه ارومیه رها شده است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، مدیر امور آب شهرستان مهاباد گفت : برای کمک به احیای دریاچه ارومیه ، رهاسازی آب سد مهاباد از 18 اسفند پارسال آغاز شده است.

عبداللهی اضافه کرد : سهمیه امسال میزان رهاسازی آب سد مهاباد برای کمک به احیای دریاچه ارومیه 40 میلیون متر مکعب بود اما به علت افزایش میزان آب ورودی و سرریز شدن سد ، این میزان افزایش پیدا کرد.

عبداللهی گفت : هم اکنون 192 میلیون متر مکعب آب ، پشت سد مهاباد ذخیره شده است که این میزان در مقایسه با پارسال ، بیش از 40 میلیون متر مکعب بیشتر شده است.

وی میزان بارندگی های به ثبت رسیده در این شهرستان را در سال زراعی جاری 383 میلیمتر اعلام کرد و گفت : هم اکنون هشت متر مکعب بر ثانیه آب وارد سد مهاباد می شود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود دو برابر شده است.
عبداللهی اضافه کرد: میزان خروجی آب از سد مهاباد هم که در قالب نوبت اول آبیاری کشاورزی دشت مهاباد آغاز شده، 10 متر مکعب بر ثانیه است.

وی تراز سطح آب دریاچه سد مهاباد را هم اکنون 1357 متر اعلام کرد و گفت : این میزان به نسبت پارسال پنج متر افزایش یافته است.

مدیر امور آب مهاباد افزود: تداوم بارندگی های زمستان پارسال باعث شده آب زیادی در دریاچه پشت این سد ذخیره و هم اکنون حجم برف بسیار خوبی نیز در مناطق بالا دست سد مهاباد ذخیره شود.

سد مهاباد 197 میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید دارد که علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهر مهاباد، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.

سد مهاباد فقط یک کیلومتر با شهرفاصله داردو همین خصوصیت باعث شده عنوان نزدیکترین سد به منطقه مسکونی در جهان را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.