سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

تامین 15 درصد آب شرب تبریزاز سد علویان مراغه و سد نهند هریس

معاون حفاظت و بهره برداری از آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: این دو سد 15 درصد آب شرب تبریز را تامین می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جلیل زاده افزود : این دو سد که 15 درصد آب شرب تبریز را تامین می کند، پس از سه سال در آستانه سرریز شدن قرار گرفته اند.
وی افزود :بیشترین افزایش میزان آب سد مربوط به سد زنوز مرند با 120 درصد(1.2 برابر) و سد قلعه چای عجب شیر با 37 درصد است .

جلیل زاده گفت : بیشترین کاهش نیز مربوط به سد ستارخان است که 32 درصد کاهش ورودی آب داشته است .

وی یادآور شد: حجم کل سدهای بزرگ و کوتاه(کوچک) آذربایجان شرقی که 84 مورد می باشد 585 میلیون مترمکعب آب است.

جلیل زاده اظهار کرد : بارش سال آبی امسال که از مهر سال 94 تا به دیروز حدود 290 میلی متر بوده که نسبت به پارسال 12درصد کاهش و نسبت به متوسط دراز مدت 45 میلی متر کاهش داشته است .

وی افزود : متوسط بارش در طول اردیبهشت پارسال 56 میلی متر بود که امیدواریم در بارندگی های چند روز آینده به این عدد برسیم .

جلیل زاده گفت : روان آب های آذربایجان شرقی نیز نسبت به سال گذشته کمتر شده اما الگوی بارش در هر نوبت بارندگی بیش از 10 میلی متر بوده است .

وی خاطر نشان کرد : البته قرار گرفتن دو سد استان در آستانه سرریز پدیده ای مقطعی است و به منزله رفع مشکل کم آبی در آذربایجان شرقی نیست زیرا بیش از 17 سال است که کشور با مشکل خشکسالی دست به گریبان است.

معاون حفاظت و بهره برداری از آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت : کشور ما در منطقه ای قرار گرفته که با محدودیت منابع آبی روبروست و بر این اساس باید مصرف بهینه آب همچنان در اولویت همگان باشد .

جلیل زاده همچنین یادآور شد : کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی نیز جزو سیاست های کاهش مصرف آب در استان است.
 
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.