سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست نقد و بررسي مستند "تهران انار ندارد"؛

"تهران انار ندارد" مخاطبان را با مستند آشتي داد

فيلم مستند "تهران انار ندارد" با روايت هاي جذاب و استفاده از تصاوير تهران قديم و مقايسه آن با تهران جديد موجب آشتي مخاطبان با فيلم هاي مستند شد.

به گزارش خبرنگار

باشگاه خبرنگاران

حاضر در نشست نقد و بررسي فيلم مستند "تهران انار ندارد" كه شب گذشته در حوزه هنري برگزار شد مازيار فكري ارشاد منتقد و مستندساز گفت: فيلم "تهران انار ندارد" جزء معدود فيلم هاي مستندي است كه جريان اكران فيلم هاي مستند را به وجود آورد.

وي در خصوص علل عدم حمايت مديريت فعلي مركز گسترش سينماي مستند گفت: دليل عدم حمايت مديريت فعلي مركز گسترش سينماي مستند از فيلم را بايد با حضور خود شفيع آقا محمديان بررسي كرد، اما به نظر من شفيع آقا محمديان مدير خوبي نيستند زيرا كه ما اين حمايت نكردن را در فيلم هايي همچون بدرود بغداد نيز ديده بوديم.

فكري ارشاد افزود: مشكلات موجود در فيلمسازي تنها در حوزه مستند نبوده و در سال هاي اخير فيلم سازي در حوزه سينماي تجربي، مستند و انواع ديگر آن كاري بسيار دشوار است و دليل آن هم نظرات مختلفي است كه با گماشته شدن مديران با طيف هاي متفاوت فكري به وجود مي‌آيد.

اين منتقد در نقد فيلم مستند "تهران انار ندارد" گفت: لحن نريشن در اين مستند لحني گزارشي است كه احساسات شخصي در آن دخيل نيست و در عين طنز آلود بودن از لودگي و مسخره كردن نيز به دور است.

اي منتقد ادامه داد: بهترين هنرمندان افرادي هستند كه ضعف هاي جامعه خود را به شيوه اي هنري بيان مي‌كنند و به عقيده من مسعود بخشي كارگردان اين مستند در حد توان، سواد و آگاهي خود ضعف هاي موجود در جامعه را به تصوير كشيده است.

در ادامه اين نشست محمد حسين جعفريان مستندساز و منتقد گفت: مستند "تهران انار ندارد" داراي جذابيت هايي بود كه موجب جذب مخاطب براي رسيدن به فيلم مي‌شد.

وي ادامه داد: موسيقي هماهنگ با متن فيلم و فيلم داراي بخش هايي از تهران قديم بود كه موجب ايجاد نوستالوژي هايي براي مخاطب مي‌شد به اعتقاد من اين فيلم روي هم رفته فيلمي هوشمندانه بود كه تندتر شدن ريتم در بخشي از قسمت هاي آن ضروري به نظر مي‌رسيد.

جعفريان ادامه داد: اين مستند بهانه‌اي براي زدن حرف هايي بود كه برخي از آن ها درست و برخي از آن ها نيز اشتباه بود براي مثال افكار برخي از پيشرفت ها در شهر تهران و يا به سخره گرفتن برخي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي بخشي از نكات منفي مستند "تهران انار ندارد" به شمار مي‌آمد.

اين مستند ساز تصريح كرد: ترديدي در اين نكته نيست كه ما به خيلي از اهدافي كه در اوايل انقلاب مدنظرمان بوده نرسيده ايم اما بيان آن ها به اين شكل در يك فيلم به طوري كه موجب خوشحالي دشمنان شود كاري اشتباه است.

وي خاطرنشان كرد: به نظر من مي‌توان مستندي ساخت كه در عين نمايش واقعيات جامعه به احساسات يك ملت توهين نشود اما اين صحبت هاي من دليل بر بد بودن اين مستند نبوده زيرا "تهران انار ندارد" موجب آشتي مخاطبان با مستند شده است./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.