سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام آمریکایی: هر ماه به بدهی عراق افزوده می‌شود

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش تاکید کرد هر ماه که می‌گذرد، سه تا پنج میلیارد دلار به بدهی عراق افزوده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ،فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف نبرد ضد داعش تاکید کرد هر ماه که می گذرد، سه تا پنج میلیارد دلار به بدهی عراق افزوده می شود.

"برت مک گرک،" مشاور ارشد سابق سه سفیر آمریکا در بغداد،  در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی بلومبرگ درباره اوضاع کنونی عراق گفت: «به همین دلیل ما تلاش می کنیم  با همکاری صندوق بین المللی پول و دیگر اعضای ائتلاف بین المللی نبرد ضد داعش که هم اکنون 66 عضو دارد، به عراق کمک کنیم. البته این کمک ها به شرطی است که "حیدر العبادی،" نخست وزیر عراق، همچنان در مسیر درست حرکت کند.» 

او افزود: «عبادی، پس از هشت سال نخست وزیری مالکی بر سر کار آمده است. در آن زمان بهای نفت حدود یکصد دلار در هر بشکه بود. باید توجه داشت هر دلار سقوطی که در بهای نفت اتفاق بیفتد باعث می شود عراق سالیانه یک میلیارد دلار درآمد کمتری داشته باشد. سال گذشته بهای نفت به حدود سی دلار رسید. بنابراین ابزارهایی که عبادی انتظار داشت، فراهم نشد که البته مهمترین آنها درآمدهای نفتی بود که به شدت سقوط کرد.» 

گرک تاکید کرد: «عبادی تلاش می کند برخی اصلاحات را انجام دهد. برخی اصلاحات مد نظر او محبوبیت زیادی در میان مردم دارد اما با مقاومت برخی از نخبگان سیاسی روبرو شده است. هم اکنون نارضایتی گسترده ای از اوضاع فعلی در عراق وجود دارد که البته در بسیاری از کشورهای جهان این اعتراضات و نارضایتی ها وجود دارد و این اعتراضات صرفا ضد شخص عبادی نیست. مردم بیشتر به کل نظام حاکم در عراق اعتراض دارند.»

گرک یادآورد شد: «با گسترش اعتراضات مردمی برخی از رقبای عبادی از جمله مقتدی صدر نیز سوار بر موج اعتراضات شده اند و سعی می کنند از آن به نفع خود بهره برداری کنند.»

برت مک گرک درباره مشارکت دادن سنی ها در اداره عراق و نبرد ضد داعش اضافه کرد: «مالکی نخست وزیر قبلی عراق عادت داشت به شکلی افراطی همه چیز را در یک جا متمرکز کند، یعنی قدرت و اداره کشور را نه فقط در بغداد بلکه در دفتر خود متمرکز کرده بود. او سه تلفن روی میز کارش داشت و سعی داشت همه چیز را از دفتر خود کنترل کند. اما عبادی فلسفه ای کاملا متفاوت دارد. او به تمرکز زدایی در اداره عراق معتقد است. او طرفدار مشارکت دادن بازیگران محلی در نبرد ضد داعش است و این یکی از اصول محوری راهبرد ما ضد داعش است. ما نتیجه و ثمره این سیاست عبادی را در استان الانبار مشاهده کردیم. هم اکنون پانزده هزار جنگجوی قبیله ای در این استان بسیج شده اند و کار پاکسازی شهرها را از وجود داعش انجام می دهند.»

مک گرک درباره نیروهای ویژه آمریکایی در عراق گفت: «ما هم اکنون حدود چهار هزار نیروی ویژه در عراق داریم و ماموریت آنها مشاوره دادن و مساعدت به نیروهای عراقی است.»

برت مک گرک درباره کشته شدن سران داعش گفت: «هم اکنون اطلاعات و شناخت بسیار بیشتری از داعش در مقایسه با دو سال پیش داریم که آن هم به مدد کارهای اطلاعاتی دشواری است که انجام داده ایم. با اطلاعاتی که از داعش به دست آوردیم متوجه شدیم آنها حدود یک میلیارد دلار در سال درآمد دارند که حدود 500 میلیون دلار آن از محل فروش نفت و گاز و 500 میلیون دلار دیگر نیز از محل جمع آوری مالیات و گمرکی و دیگر کارهاست.»


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.