سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مولاوردی : حضور چشمگیر زنان دربخش‌های آموزشی یکی از معیارهای ارزیابی سطح توسعه کشور

معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: حضور چشمگیر زنان دربخش‌های آموزشی یکی از معیارهای ارزیابی توسعه در کشور است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان "زنان، توسعه و صلح پایدار" که صبح امروز دوشنبه(20 اردیبهشت ماه) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت‌ امورخارجه برگزار شد، با ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این سمینار اظهار داشت: از بنیاد صلح ساساکاوا و دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت‌خارجه تشکر می‌کنم که زمینه برگزاری این سمینار را فراهم کردند.

وی افزود: بنیادی که بحران‌های اجتماعی و بلایای طبیعی قرن بیست و یک را مورد توجه قرار داده و در تحقق صلح و امنیت جهانی از طریق اجرا و حمایت از پروژه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه در جهت امنیت شهروندان در برابر مناقشات داخلی، تروریست و بلایای طبیعی تأکید کرد.

مولاوردی بابیان به اینکه امیدوارم همکاری‌ها و گفت‌‌وگوهایی که بین شرکت‌ها و نهادهای مردمی شکل می‌گیرد به استقرار صلح پایدار در جهان پرآشوب کمک کند، اظهار داشت: اکنون که شاهد رشد چشمگیری در عرصه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور هستیم جا دارد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی گامی موثر برداریم.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی ایران و ژاپن در موضوعات مختلف با زنان و خانواده به واسطه بیان تجربیات موفق می‌توان چالش‌های مشابه را رفع کرد، افزود: این چالش‌ها از ابعاد بین‌المللی برخوردار است و تلاش جهانی برای حل و فصل آنها در اهداف توسعه پایدار نمود یافته است.

معاون رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: اینک که کاستی‌های موجود در اهداف توسعه، جهان را به سوی اهداف توسعه پایدار سوق داده آنچه که در مرکز توجهات جهانی قرارگرفته است ضرورت مشارکت فعال و مستمر زنان در راستای تحقق است، تمام اهداف دستور کار 2030 توسعه پایدار و نگاه ویژه نسبت به نیازهای خاص آنان است.

مولاوردی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر این نیازهای خاص توجه ویژه داشته است بیان داشت: بهبود وضعیت و توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف در اسناد بالادستی و قوانین جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای قابل توجهی را موجب شده است، در این خصوص می‌توان به حضور چشمگیر زنان و دختران دربخش آموزش خصوصا آموزش عالی اشاره کرد که یکی از معیارهای اصلی ارزیابی سطح توسعه در کشور است.

مولاوردی با اشاره به اینکه در انتخابات اخیر تعداد نمایندگان خانم در مجلس شورای اسلامی با رشد صد درصدی مواجه بود اظهار داشت: ایران نیز یکی از پیشگامان حوزه بهداشت و سلامت در منطقه بوده، اجرای برنامه‌های کارآفرینی زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی همواره در کانون توجه برنامه‌ریزان بوده است.

معاون رئیس جمهور عزم راسخ دولت یازدهم را در راستای تحقق عدالت جنسی از جمله دستاوردهای حاصل شده دانست و گفت: در این راستا می‌توان به ایجاد هماهنگی میان ایفای نقش‌های چندگانه نقش زنان اشاره کرد که در نهایت موجبات ارتقا وضعیت زنان و تقویت نهاد خانواده را فراهم کرده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر در اسناد بالادستی بین‌المللی محوریت زنان در برنامه توسعه مورد تاکید قرار گرفته است و این ارتباط به چندین دلیل حائز اهمیت است.

مولاوردی شروع و تدوین اجرای هر برنامه توسعه جدید را بر اساس توانمندسازی زنان در مرکز برنامه توسعه ضروری دانست و تاکید کرد: برای اتخاذ راهکارهایی که متوازن باشد باید کسانی که زندگی و سلامت‌شان در گروی آن است در تصمیم‌گیری و هدایت راه حضور داشته باشند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اهداف هفده گانه توسعه پایدار که توسط رهبران جهان از جمله رئیس جمهور ایران در سپتامبر 2015 پذیرفته شد خاطرنشان کرد: تا پانزده سال آینده کشورها متعهد شدند همه تلاش خود را برای پایان دادن به فقر مبارزه با نابرابری و مقابله با تغییرات آب و هوایی به کار برند اقتصاد بهبود یافته جامعه‌ای منصفانه و محیط زیستی باثبات هدف عمده این برنامه توسعه است.

وی اهداف هفده‌گانه با 169 هدف جزئی را برپایه 5 ستون دانست و تاکید کرد: این اهداف مردم، کره‌زمین، صلح، رفاه و مشارکت است و هدف پنجم توسعه پایدار به نقش و توانمندسازی زنان تاکید دارد.

مولاوردی اهداف توسعه پایدار از نظر حقوقی الزام‌آور ندانست و افزود: انتظار می‌رود کشورها قانونی جدی برای دستیابی به این اهداف ایجاد کنند و دولت‌ها مسئولیت اصلی پیگیری و نظارت بر اجرای اهداف را برعهده بگیرند که این امر مستلزم جمع‌آوری اطلاعات قابل دسترس است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه دو تمدن کهن ایران و ژاپن وامدار قدرت سازندگی زنان خود است یادآور شد: در طول سالیان متمادی زنان این دو سرزمین از توان و ظرفیت‌های ارزشمند خود برای پیشبرد فرهنگ و اقتصاد کشورشان مایه گذاشتند.

وی با بیان اینکه اکنون جمهوری اسلامی ایران برای ارائه مدل بومی در راستای توسعه اقدام به برنامه‌ریزی کرده، عنوان داشت: هر چند که برای تحقق کامل توسعه در زمینه‌های مختلف راهی طولانی در پیش است در توسعه و ارتقا استانداردها و سطح زندگی زنان و دختران اراده بیش از هر عاملی موثر است این اصل از سطوح بالاتر و در عرصه بین‌المللی نیز صدق می‌کند. 

مولاوردی با اشاره به اینکه تحقق اهداف توسعه پایدار بیش از هر چیز به تعهد جامعه جهانی وابسته است اظهار داشت: اخلاق توسعه نوعی منش خاص و اعمال سیاست‌های بین‌المللی توسعه است که از نگاه ابزاری به آن جلوگیری می‌کند، برای مثال باید مانع از آن شد که اختلافات سیاسی میان دولت‌ها و مناقشات به سیاست‌زدگی نهادهای توسعه جهان منجر شود چنانکه تاکنون این گونه بوده است.

وی با طرح این سوال که چگونه اختلافات سیاسی منجر به تحریم چندین ساله فروش دارو به ایران شد و جامعه جهانی واکنشی درخور به آن نشان نداد، بیان داشت: حملات تروریستی جامعه جهانی را در شوک فرو می برد اما موشک باران هر روزه شهرها، مدارس و بیمارستان‌های سوریه و یمن بدست فراموشی سپرده می‌شود و نقض کاهش حقوق زنان و دختران در آفریقا در پوشش رسانه قرار نمی‌گیرد. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به مهمترین موانع توسعه پایدار درجهان یادآور شد: تا زمانی که زنان آواره سوری و زنان از خانه رانده شده فلسطین و کودکان قربانی جنگ و تروریست در یمن کم اهمیت هستند صلح و توسعه پایدار چالش‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.

مولاوردی در ادامه از دست‌اندرکاران این سمینار که زمینه‌ساز روز افزون مناسبات میان دوکشور ایران و ژاپن هستند تشکر کرد و در این راستا افزود: امیدوارم پیوند صلح، امنیت و توسعه پایدار بیش از پیش به دور از اختلافات سیاسی و منفعت جویانه پاس داشته شود و تحقق یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم دیدگاه‌های صلح دوستانه زنان و مادران بیش از پیش مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد تا مبتنی بر نگاه زنانه خشونت، فقر و نابرابری مهار شود و جامعه با کنش‌گری مردان و زنان به سوی صلح و ثبات و توسعه پایدار رهنمون شوند.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.