سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگهداری آثار نفيس شیخ کلينی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

بیش از يک هزار نسخه نفيس خطی و چاپ سنگی از آثار شیخ کليني اعم از تألیف، ترجمه، شرح و حاشیه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود که قدمت آن‌ها مربوط به قرن دهم است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی؛ کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان گفت: ثقه الإسلام محمد بن يعقوب بن اسحاق کليني رازی (305 تا 381 ه.ق) معروف به شیخ کلينی مشهور ترين دانشمند فقيه شيعه در نيمه اول قرن چهارم هجری قمری است که بالغ بر يک هزار نسخه نفيس شامل بيش از 600 نسخه خطی و حدود 400 نسخه چاپ سنگی از آثار وی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود که برخی از نسخه‌ها تأليف و برخی ديگر ترجمه و شرح و حاشيه بر آثار وی است.
سيد محمدرضا فاضل هاشمی با بيان اينکه معروف‌ترين اثر کلينی کتاب الکافی است، افزود: اين کتاب مهم‌ترين کتاب از مجموعه کتب چهارگانه حديثی مذهب تشيع است و نسخه‌های فراوانی از آن، در آستان قدس موجود است که در این میان، مجموعه نفیسی به کتابت قرن دهم با تذهیب زيبا و جلد روغنی توسط واقفی از کشور هند، وقف آستان قدس رضوی شده است.
وی گفت: يکي از نسخه‌هاي کافي به کتابت قرن دهم، به خط نسخ 25 سطري و نسخه‌اي نيز به کتابت سال 1009 هجری قمری به خط جمال‌الدين بن محمد قاسم حيرانی است و برخی نسخه‌ها نيز دارای بلاغ بوده و مقابله شده است.
هاشمی به نسخه‌هايی از کافی به کتابت قرن دوازدهم با ويژگی های هنری ارزشمند اشاره کرد و افزود: نسخه‌ای به خط نسخ 15 سطری، عناوين به شنگرف، بر فراز برخی عبارات، خطی به شنگرف و در پايان برخی جملات گوی کوچکی به رنگ شنگرف گذارده شده با جلد تيماج عنابی ضربی با ترنج و سرترنج که جلد آن دارای ترنج و دو سر ترنج گل و بوته‌ای بوده و درون جلد طرح ابر و باد با نخ‌هاي الوان به چشم می خورد؛ در برگ اول ترجمه نيز برخی از رجال حديث به نقل از رجال ميرزا محمد است.
وی گفت:  نسخه ديگر به کتابت 1101 هجری قمری به خط نسخ 25 سطری بر کاغذ حنايی، دارای سرلوح مرصع، کتيبه و پيشانی مذهب، سرلوح زرين با زمينه لاجورد و گل و بوته و جدول کل صفحات با تحرير و لاجورد است.
کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات با اشاره به دو نسخه ارزشمند از کتاب الشافی فی شرح الکافی تأليف خليل بن غازی قزوينی افزود: اين کتاب شرحي نسبتا مبسوط است که در آن، نکات ادبی، بديعی و لغوی کاملا مورد بررسی قرار گرفته است؛ تاريخ تأليف و کتابت اين نسخه قرن يازدهم است به خط نسخ 19 سطری، عناوين به شنگرف، جلد تيماج با ترنج و سرترنج که اهدايی مقام معظم رهبری است.
هاشمی افزود:  از ديگر آثار منهج اليقين است که شرح وصیت های امام جعفر صادق (ع) است و علاءالدين محمد بن ابی تراب گلستانه اصفهانی آن را شرح کرده، و نيز نسخه‌ای از شرح اصول کافی به ضميمه مفاتيح الغيب، شرح محمد بن ابراهيم صدرای شيرازی که فخرالمحققين شيرازی آن را وقف کرده است.
وی گفت: همچنين شرحی بر کافی از محمد بن حيدر رفيعا موجود است که در زمان حيات مؤلف در قرن دهم کتابت شده عناوين به شنگرف با ترنج و سرترنج، اهدايی مقام معظم رهبری است.
کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات با بيان اينکه از ديگر آثار شيخ کلينی، تعبيرخواب، رسائل ائمه اطهار، الرد علی القرامطه است، افزود: کتاب کافی، علما و دانشمندان بسياری شرح نوشته‌ و حاشيه زده‌اند که از مهم‌ترين آن‌ها، شرح علامه محمد باقر مجلسی است که نسخه آستان قدس اهدايی مقام معظم رهبری است.
انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.