سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

پرورش ماهی در قفس

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان از برنامه ریزی برای پرورش ماهی در قفس در استان زنجان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛آبزی پروری یک نوع کشاورزی در آب است و مبدا آن به 3000 سال قبل باز می گردد اما بر خلاف کشاورزی که در طی چند هزار سال روش مهمی برای بدست آوردن غذا بر روی زمین بوده است ، آبزی پروری تا چند سال اخیر سهم کمی درتولید جهانی ماهی یا نرم تنان صدف دار داشته است .

در زمینه تولید غذا در محیطهای آبی بجای آنکه به سمت توسعه پرورش حرکت شود، روشهای صیادی( بدلیل فراوانی غذا در دریاها و دریاچه ها تا سالهای اخیر) از طرقی مثل بهبود روشهای ردیابی آبزیان و افزایش قدرت کشتار بطور مستمرپیشرفت کرده است

بورانی گفت: از قفسها بعلت ارزانی نسبی ونگهداری راحت آبزیان برای آبزی پروری استفاده می شود که قفس دارای شکلهای متفاوتی می باشد.

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان افزود:در منابع آبی با عمق بیشتر از7متر (در کمترین زمان آب موجود پشت دریاچه)می توان نسبت به استقرار قفس اقدام کرد.

وی ادامه داد:قفس های موجود دراستان دارای دو فرم مربعی شکل با مساحت 50مترمربع (برای سدهای با مساحت حدود 6 هکتاردر نظر گرفته می شود) و دایره ای شکل بامساحت 200 متر مربع(قفس های موجود در سدگلابر) می باشند که در حال حاضر در سد گلابر چنین سازه ای مستقر شده است.

پتانسیل آبزی پروری استان با استفاده از قفس های شناورسدهای واجد قفس های شناور

تعداد 30 سد خاکی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و 6سد خاکی توسط شرکت آب منطقه ای استان ساخته شده که در حال حاضر دو سد خندقلوی شهرستان ماهنشان و بوئین شهرستان سلطانیه نسبت به استقرار 8 قفس شناور به مساحت 400مترمربع و سد گلابر شهرستان ایجرود تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای زنجان نیز نسبت به استقرار11 قفس وبه مساحت 2200 متر مربع اقدام داشته اند

سد خاکی گلابر

بورانی اضافه کرد:این سد در 50کیلومتری مرکز استان ودر شهرستان ایجرود واقع شده وتحت مالکیت شرکت آب منطقه ای زنجان بوده و دارای کاربری کشاورزی بوده ودارای حجم مخزن حدود 120 میلیون متر مکعب وبراساس مطالعه انجام شده توان تولید حداقل 1000 تن از انواع ماهیان گرمابی وسردآبی در قفس را دارا می باشد.

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان گفت:در حال حاضر با استقرار 11 قفس به قطر16 متر وبه عمق 6 متر براساس قرارداد منعقده با شرکت آب در اختیارشرکت دریا گستران نوین سان می باشد

سد خاکی خندقلو

وی افزود:این سد در 130 کیلومتری مرکز استان ودر شهرستان ماهنشان واقع شده که از جمله سدهای خاکی احداث شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان می باشد.

وی گفت:مساحت دریاچه پشت سد حدود 100هکتارودر حال حاضر تعداد 6 قفس با مساحت 50 متر مربع به تولید ماهیان گرمابی وخاویاری می پردازد.

این دریاچه براساس قرارداد فی مابین سازمان جهادوبرنده مزایده بصورت سالانه در اختیاربهره بردار قرار می گیرد.

سد خاکی بوئین

این مقام مسئول گفت: این سد در 40کیلومتری از مرکز استان ودر شهرستان سلطانیه واقع شده که با برنامه ریزی برای استقرار 12 قفس شناوربا مساحت حدود 50 متر مربع پیش بینی می گردد حدود 50 تن از انواع ماهیان سردآبی در این منبع آبی تولید شود.

این سد تحت مالکیت سازمان جهاد کشاورزی استان می باشد وبراساس قرارداد سالانه به برنده مزایده واگذار می گردد

Text Box: برنامه هدفگذاری شده توسط سازمان شیلات ایران برای استان زنجان تولید 1000 تن آبزیان برای سالجاری و 2000 تن برای سال آینده می باشد

بورانی گفت:به منظور دستیابی به برنامه تدوین شده جهت تولید آبزیان در این روش پرورش؛ هماهنگی وهمکاری جدی تری بین شرکت آب منطقه ای زنجان، اداره کل حفاظت محیط زیست واداره کل دامپزشکی می تواند نقش مثمر ثمری را ایفا نماید.


انتهای پیام/ن
برچسب ها: پرورش ، ماهی ، قفس ، زنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.