سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فاکس نیوز: کاخ سفید درباره برجام، آمریکایی‌ها را فریب داد

خبرنگار شبکه فاکس نیوز گفت کاخ سفید برای متقاعد کردن سایرین به منظور دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، مردم و خبرنگاران را سردرگم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرنگار شبکه فاکس نیوز گفت: کاخ سفید تلاش داشته است خبرنگاران و مردم آمریکا را در خصوص توافق هسته‌ای ایران (برجام) فریب دهد.
مجری این شبکه نخست گفت: مصاحبه یکی از مقامات ارشد کاخ سفید باعث خشم‌های فزاینده شده است، زیرا این این شخص اذعان کرده که کاخ سفید مردم آمریکا را در خصوص یکی از پرافتخار‌ترین دستاوردهای رییس جمهور (باراک اوباما) فریب داده است. 

مجری افزود: بن رودز، معاون امور راهبردی مشاور امنیت ملی اوباما، که به نوشتن متون تمام سخنرانی‌های سیاست خارجی رییس‌جمهور آمریکا کمک کرده است، در مصاحبه اختصاصی با مجله (یکشنبه) نیویورک تایمز گفته است: روایتی که به مردم آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران - که به شدت مورد مذاکره قرار گرفته بود - القاء شده است، با کمک به‌اصطلاح کارشناسانی صورت گرفته است که صرفاً نکاتی را که کاخ سفید برای مطرح کردن در رسانه‌ها به آنان می‌خورانده است، انعکاس می‌داده‌اند. این در حالی است که حتی پس از برملا شدن این خبر، خبرنگاران ویژهٔ کاخ سفید حتی یک سؤال از رییس جمهور آمریکا در این خصوص نکردند و بیشتر آن‌ها درباره دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری خواه، از اوباما سؤالاتی پرسیدند. 

هوارد کورتز، مجری برنامه «می‌دیا باز» در این شبکه، ضمن گفتگوی اختصاصی با مجری خبر فاکس نیوز در این خصوص گفت: هرچند خبرنگاران از رییس جمهور آمریکا درباره ترامپ سؤالاتی پرسیدند، آنان متعاقباً از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در خصوص فحوای مصاحبهٔ بن رودز سؤالاتی پرسیدند. 

کورتز افزود: گرچه قرار است مصاحبه بن رودز در مجله یکشنبه (فردای) نیویورک تایمز منتشر شود، متن این مصاحبه امروز به صورت برخط (آنلاین) بدست نیویورک تایمز منتشر شده است و خبرنگاران در حال مطالعه و مداقه در این متن، که بالغ بر ده هزار کلمه است، هستند. 

کورتز افزود: آنچه درباره این شرحِ حالِ پف‌کرده (اغراق‌آمیز) از بن رودز (در نیویورک تایمز) واقعاً آزاردهنده است، این است که چقدر وی در این مصاحبه ازخود راضی به‌نظر می‌رسد، زیرا وی طی آن مصاحبه درباره گول زدن و سردرگم کردن مطبوعات و رسانه‌ها لاف می‌زند. مثلاً وی می‌گوید که از رسانه‌ها صرفاً به عنوان اتاق پژواک (منعکس‌کنندهٔ نظرات کاخ سفید) استفاده کرده است. بن رودز و معاونانش می‌گویند آن خبرنگاران جوانی که ما با آن‌ها طرف هستیم، هیچ چیز درباره سیاستگذاری نمی‌دانند و از اینرو ما به آنان سخنان رنگارنگ و نکاتی را که باید بگویند می‌خورانیم که آنان نیز متعاقباً به‌صورت برخط (آنلاین) و مثلاً در پایگاه اینترنتی توی‌تر‌‌ همان مطالب را تکرار می‌کنند. 

کورتز اعتراف کرد: چنین کاری معمولاً تا حدی در تمام دولت‌های آمریکا انجام می‌شود، اما معمولاً معاون مشاور امنیت ملی به صورت ثبت شده (در روزنامه‌ها یا مصاحبه‌ها) دربارهٔ آن لاف نمی‌زند. 

کورتز در خاتمه افزود: هرچند بن رودز انکار خواهد کرد که در حال حقه بازی بوده است، ولی در هر صورت آن (حرکات) - به ویژه در خصوص فروختن (متقاعد ساختن سایرین درباره) توافق هسته‌ای ایران -‌‌ همان فریبکاری بوده است. 

کورتز ضمن اشاره به برخی از دولت‌های گذشته آمریکا که از خبرنگاران برای اشاعه نقطه نظراتشان استفاده می‌کردند، مدعی شد: آنان به این مسئله اذعان نمی‌کردند و درباره آن (مانند بن رودز) لاف نمی‌زدند. 

وی گفت: مسئله دیگر این است که دولت (اوباما) در روایت اینکه چگونه مذاکرات هسته‌ای ایران آغاز شده بود، دستکاری کرده است. حقیقت مطلب این بوده است که مذاکرات، مدت‌ها قبل از آن آغاز شده بوده است - هرچند در آن زمان، این مسئله انکار می‌شد. 

 کورتز افزود: به نظر من این فرا‌تر از صرفاً پیچاندن خبرنگاران یا القاء نکاتی به آنان برای مطرح کردن در رسانه‌ها بوده است، زیرا این به معنای درست مطرح نکردن حقایق بوده است.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.