سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک؛

مشاهیر برجسته علمی استان مرکزی

پروفسور محمود حسابی به پدر علم فیزیک نوین ایران معروف است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، دکتر محمود حسابی در سوم اسفند ۱۲۸۱ هجری شمسی در تهران از پدر و مادر تفرشی زاده شد.
پدرش سید عباس معزالسلطنه و مادرش گوهرشاد حسابی هر دو اهل تفرش و از سادات تفرش بودند.
وی به دلیل شغل پدر تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت آغاز کرد و برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت نمود و موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.
سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و تحقیقات خود را در رشته فیزیک دنبال کرد و در سن ٢٥ سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را با رساله «حساسیت سلول‌های فتوالکتریک» به درجه عالی دریافت کرد.
وی در طول عمر خود مصدر مشاغل و خدمات علمی و فرهنگی متعددی بود از جمله: تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و نقشه‌برداری اولین نقشه مدرن راه ساحلی، تأسیس دانشسرای عالی،‌ ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی، تعیین مساحت ایران، تأسیس دانشکده علوم و ریاست، و فنی و مهندسی،‌تدوین قانون و تأسیس مؤسسه استاندارد، تأسیس سازمان انرژی اتمی، مؤسس و عضو فرهنگستان زبان ایران و … بود .
 حسابی تنها شاگرد ایرانی پروفسور انشتاین بود.
این فیزیکدان برجسته ایرانی از سوی جامعه علمی جهانی به عنوان مرد اول علمی جهان شناخته شد و در کنگره ٦٠ سال فیزیک ایران به عنوان پدر فیزیک شناخته شد.
دکتر محمود حسابی در ۱۲ شهریور سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو درگذشت و پیکرش بعد از انتقال به ایران در آرامگاه خانوادگی وی در شهر تفرش آرام گرفت .
اندک زمانی پس از مرگ حسابی در سال ۱۳۷۲، خانه او تبدیل به موزه‌ای شد که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیرنامه‌ها و عکس‌های قدیمی و متن نطق‌ها و نوشته‌ها در آن به نمایش گذاشته شده‌است.
این موزه در خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک تهران قرار دارد که در گذشته چهارراه حسابی نامیده می‌شد.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، حسابی ، تفرشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.