سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

منطقه استراتژیک "بشیر" چگونه آزاد شد؟ + نقشه و جزئیات

مسیر آزادسازی "موصل" با پاکسازی "بشیر" از تروریست های داعش هموارتر شد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش و نیروهای مردمی عراق پیروزی بزرگی را در شمال این کشور به دست آوردند که این موفقیت می تواند یک اتفاق تعیین کننده در نبردهای آتی با تروریست های تکفیری داعش باشد.

مدت ها بود که ارتش و نیروهای مردمی عراق برای نبرد بزرگ شمال عراق و به خصوص استان مهم "نینوا"  برنامه ریزی کرده بودند که نتیجه آن پاکسازی گام به گام این منطقه بوده و پیشروی های بیشتر در دست پیگیری است.



** "بشیر" کجاست؟

اما تصرف شهر "بشیر" در ماه های اخیر توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق و نیروهای پیشمرگه کرد در دست پیگیری بوده که این منطقه مابین دو استان شمالی عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.










روستای استراتژیک  "بشیر"، که در 25 کیلومتری جنوب شهر "کرکوک" واقع است، استان‌های "کرکوک"، "دیالی" و "صلاح‌الدین" را به هم وصل می‌کند. روز شنبه 30آوریل، روستای "بشیر" در "کرکوک" به‌دست نیروهای مشترک از تسلط گروه داعش آزاد شده و پرچم عراق بر فراز ساختمان‌های آن به اهتزاز درآمد.

اکثر ساکنان منطقه بشیر از توابع " تازه " ، "طوزخورماتو"  درجنوب "کرکوک"، "ترکمن" هستند و این منطقه از دهم ژوئن 2014 در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد.  



**"بشیر" چگونه آزاد شد؟

داعش، ژویئه 2014  "بشیر " را اشغال کرد. این گروه تروریستی همچنین ماه گذشته در جریان حمله از این روستا به شهرک «تازه» (220 کیلومتری شمال بغداد)، از مواد شیمیایی استفاده کرد که به کشته شدن دست‌کم 3 کودک و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شد.

نیروهای پیشمرگ و داوطلبان ترکمانی 30 آوریل عملیات محاصره روستای "بشیر" را از سه محور با هدف آزادسازی کامل آن و قطع خطوط امدادرسانی داعش در منطقه الریاض و مناطق نزدیک به آن آغاز کردند.

از دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری به صورت جدی عملیات پاکسازی منطقه استراتژیک "بشیر" آغاز شد  و نهایتا  آخر آوریل این منطقه به تصرف "حشد الشعبی" و "پیشمرگه" درآمد. عملیات حمله به روستاهای تابعه، در منطقه تازه‌ای است که از 3 محور و با پشتیبانی خطوط هوایی ائتلاف بین المللی صورت گرفت.



**تحولات میدانی اخیر در استان "کرکوک" و "صلاح الدین"

شیخ جعفر شیخ مصطفی فرمانده نیروهای 70 پیشمرگه کرد، گفت: عملیات آزاد‌سازی بشیر از صبح 30 آوریل  راه اندازی و آغاز شد و هم‌چنین ما قادر به آزادسازی دو روستای «البومفرج» و «المزرعه» در غرب بشیر با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین المللی بودیم.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی استان صلاح الدین عراق اعلام کرد که گروه داعش حمله وسیعی را در مناطق شمال و شرق " تکریت" راه‌اندازی کرد. این منبع گفت: گروه داعش حمله وسیعی را علیه مواضع امنیتی در مکحول، الفتحه و الزرکه و نیز میادین نفتی صورت داد.

منبع مذکور اضافه کرد: نبردهای مشقت‌بار و سختی بین نیروهای مشترک عراق و عناصر داعش روی داد و هواپیماهای عراقی محورهایی را که داعش از طریق آن‌ها قادر به هرگونه پیشرفت می‌باشد، را بمباران کردند.







آن‌گونه که ابراهیم دبعون فرمانده عملیات فرماندهی جزیره اعلام کرد: نیروهای امنیتی حمله گروه داعش به شرق شهرستان حدیثه در غرب استان "الانبار" را دفع کردند و در جریان آن نیروهای امنیتی 25 تروریست را به هلاکت رساندند. دبعون گفت: واحدهای نظامی از گروه هفتم زیرمجموعه در عملیات جزیره و نیروهای پلیس، حمله گروه تروریستی داعش را به نیروهای امنیتی در منطقه "البوحیات" در شرق شهرستان حدیثه را دفع کردند؛ به‌علاوه «نیروهای امنیتی 25 تروریست داعش را که در میان آنان 6 انتحاری لباس‌هایی را با کمربند انفجاری پوشیده بودند، به هلاکت رساندند.


هم چنین دبعون از انهدام خمپاره انداز مورد استفاده گروه داعش و کشته شدن 6 تروریست در بمباران هواپیماهای ائتلاف بین المللی در غرب شهر الرمادی خبر داد. آن‌گونه که عضو شورای محلی، "عبدالجبار العبیدی" عضو شورای محلی رمادی اظهار داشت: بمباران گروه داعش در منطقه "البغدادی"  در استان الانبار توسط 20 موشک، بدون آسیب بوده است.

یک منبع نظامی در فرماندهی گروه هفتم استان "الانبار" بیان داشت: توان نظامی این گروه، فرمانده نظامی داعش در منطقه "الدولاب" را که به ابوصهیب مغربی معروف بود به‌همراه 3 تن از همراهانش در غرب "الرمادی" به هلاکت رساند (بیشتر بخوانید).







**هموار شدن مسیر آزادسازی "موصل" با پاکسازی "بشیر" از تروریست های داعش

با آزاد سازی روستای "بشیر" از دست تروریست ها ی تکفیری داعش مسیر مواصلاتی سه گانه تروریست ها در "کرکوک-دیالی-نینوا" قطع شد و مسیر پاکسازی "موصل" مرکز استان نینوا هموارتر گردید.


البته تروریست های تکفیری داعش نتوانستند شکست سنگینشان را در شمال عراق تاب بیاورند و با استفاده از حملات شیمیایی تلاش کردند که روستای "بشیر" را دوباره بازپس گیرند و یا با حملات شیمیایی مردم این منطقه را بکشند. 

اخیرا گروهك تروریستی داعش در این حمله موشكی از گازهای شیمیای كلر و خردل استفاده كرده است. در این حمله شیمیایی شماری از نیروهای پیشمرگه كرد و تركمن مصدوم شده اند.

"حیدرالعبادی،" نخست ‌وزیر عراق وعده داد که از گروه تروریستی داعش که شهرک "تازه" در جنوب "کرکوک" را هدف حمله شیمیایی قرار داده است، انتقام بگیرد. وی گفت آنچه گروه تروریستی داعش در شهر تازه مرتکب آن شده است، بدون مجازات باقی نخواهد ماند و مرتکبان این جنایت، بهای سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

در حقیقت پیروزی های اخیر ارتش و حشد الشعبی با همراهی نیروهای پیشمرگه باعث شده تا داعش به جای مقابله تن به تن روی به حملات شیمیایی بیاورد و نتیجه آن هم کشته شدن انسان های بیگناه در شمال عراق بوده است.



گزارش از محمد زرچینی و وحید امیدی موحد

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.