سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاهد ناآشنایی مردم سایر کشورها با آثارمان هستیم

هر چند ما نویسندگان و شاعران سایر کشورها را به صورت کامل می‌شناسیم اما آنها شاعران ما را نمی‌شناسند.

علی باباچاهی شاعر و فعال عرصه نقد شعر در خصوص جایگاه جهانی ادبیات کشورمان به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: فکر نمی‌کنم که ادبیات ما چه در شعر و چه در رمان به اصطلاح فاقد معیارها یا استانداردهای جهانی و اعتبارهای آن باشد؛ البته اینکه چه مسائلی دست به دست هم دادند تا ادبیاتمان را برخلاف حضور توانمندش، ادبیاتی مغفول معرفی کنند جای بحث دارد.

وی افزود: همان طور که جامعه ما به لحاظ‌ مختلف جامعه‌ای چند زمانی است و افراد آن در زمان‌های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، ادبیاتمان نیز چند زمانی بوده و در یک زمان واحد پیشتاز شکل نگرفته است. به هر حال ما از وجود نهاد غیروابسته مسئول در زمینه گسترش جهانی ادبیات محرومیم البته این موضوع در عرصه ترجمه راهکار آسان‌تری دارد. گرچه من معتقدم که وقتی اثر نویسنده‌ای به جایی می‌رسد که می‌خواهد انفجار سفید ایجاد کند، خود به خود ترکش آن به کشورهای دیگر می‌رسد.

این شاعر اظهار داشت: اینک ما در حالی که برخی مواقع شاعران کشورمان به نقاط مختلف جهان می‌روند و با شادمانی و هیجان عکس‌هایی را با نویسندگان مطرح آن کشورها می‌اندازند، شاهد ناآشنایی مردم آن کشورها با آثارمان هستیم. یعنی اگر چه ما نسبتا آشنایی خوبی با آثار ادبی کشورهای جهان داریم اما آن‌ها شناخت چندانی از آثار ادبی ما ندارند. به طور مثال در سفری که همراه با چند شاعر دیگر به اربیل عراق داشتیم، متوجه شدیم که هر چند ما نویسندگان و شاعران آنها را به صورت کامل می‌شناسیم اما آنها شاعران ما را نمی‌شناسند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.