سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در مراسم گرامیداشت شهید مطهری:

دین‌داران دین‌ناشناس رنج و دغدغه شهید مطهری بودند/ شناخت واقعی از دین دغدغه اصلی مطهری بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دین‌داران دین‌ناشناس رنج و دغدغه شهید مطهری بودند.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم بزرگداشت مقام استاد که پیش از ظهر امروز در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به شخصیت شهید مطهری، اظهار داشت: شخصیت شهید مطهری دارای ابعاد مختلف و گوناگونی است، به شکلی که ساعت‌ها می‌توان درباره ابعاد گوناگون وی صحبت کرد و از زوایای مختلف آن را بررسی کرد.

وی تأکید کرد: شهید مطهری دارای شخصیتی جامع‌الابعاد بود و نگاه وسیع و گسترده‌ای درباره دین اسلام داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دغدغه مهم و اصلی شهید مطهری در دنیای اسلامی، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی او که در همه آثارش نمود دارد و تلاش کرده نسبت به رفع این مشکل و دغدغه موثر باشد و مورد غفلت گرفته بود، «سهم دین و شناخت دین» بود.

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در همین زمینه ادامه داد: بسیاری از مسلمانان دین‌دار هستند، اما دین ناشناسند و مشکل جهان اسلام از صدر اسلام تا امروز همین مسئله است که باعث شده مسلمانان بیشتر به بخش دین‌داری بپردازند، اما به دین‌شناسی توجه چندانی نداشتند.

وی ریشه این مسئله را فرصت اندک رسول‌الله(ص) برای تبیین دین به واسطه جنگ‌ها و مشکلات عدیده جهان اسلام دانست و افزود: جنگ‌ها و درگیری‌های رسول‌الله(ص) با کفار و مشکلات عدیده دنیای اسلام باعث شد پیامبر فرصت چندانی برای تبیین دین نداشته باشد و همین مسئله سبب شد اسلام از مسیر اصلی منحرف شود، زیرا تا شناخت کافی از دین نباشد آثار و ضررهای زیادی برای دنیای امروز ایجاد می‌شود که یکی از آنها این است که هر کسی علم دین بر دارد همگی دور آن جمع می‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر کسی دین‌دار باشد، اما معرفت دینی نداشته باشد یعنی تفوقی در دین نداشته باشد به هر چیزی که رنگ دین داشته باشد متوصل می‌شود و به دنبال هر کسی که فریاد دین‌داری دهد راه می‌افتد؛ دنیای اسلام از همین نگاه ضربه خورد و ایجاد فرق ساختگی به نام اسلام از همین جا نشأت گرفت.

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری افزود: پیامبر به دنبال این بود که در قالب‌های مختلف شناخت مسلمان‌ها را بیشتر کند، اما نه فرصت داشت و نه درک افراد در آن زمان این مسئله را ایجاب می‌کرد.

وی تصریح کرد: شهید مطهری در آثار و نوشته‌های خود چه داستان راستان و چه دیگر آثار خود به دنبال این بود که شناخت مردم را نسبت به دین افزایش بدهد و تفوق در دین ایجاد کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حوادث رخ داده در زمان امام علی(ع) و تاریخ اسلام، گفت: مجهولات مثبت و منفی مختلفی در انقلاب برای من روشن شد. بنده به عنوان کسی که از اولین روز با امام بودم می‌دیدم که جوانان ما چگونه در هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ها جنگیدند و ایثار کردند. برخی از این جوانان حتی امام را ندیده بودند، اما به عشق امام‌خمینی(ره) در جبهه‌ها حضور پیدا کرده بودند و به عنوان کسی که از اولین روز تا دفن امام با او بودم می‌توانم شهادت دهم که این مردم یک روز امام را تنها نگذاشتند، نق نزدند و ایراد نگرفتند.

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با اشاره به اینکه همواره برایم این سوال مطرح بود که چطور می‌شود که علی(ع) با آن همه ویژگی‌های مثبت و شاخص‌های مثبت از سوی برخی مردم زمان خود مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد، یادآور شد: همیشه در ذهنم این سوال مطرح است که مردم دوران امام علی(ع) براساس چه شناختی، ایشان را با این همه سابقه و پیشینه در مقابل معاویه‌ای که سابقه درخشانی ندارد قرار می‌دهد و معاویه به عنوان فردی مقدس و قدیس در شام محبوب می‌شود، به طوری که به خاطر او نمازهای جمعه را چهارشنبه اقامه می‌کنند.

وی افزود: ریشه اصلی این مسئله از دغدغه‌های شهید مطهری بود و در تمام آثار خود به دنبال پاسخ دادن به دغدغه بود؛ اینکه شناخت کامل و درستی از دین به مردم دهد تا گول خرافات و ظواهر را نخورند تمام ضربه‌هایی که اسلام خورده و ما می‌خوریم از دین‌داران دین ناشناس بوده و هست و شهید مطهری به درستی این دغدغه را شناخت و رنج او همواره پیگیری این دغدغه بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رنج شهید مطهری این بود که مردم به خاطر دین دار بودن و دین ناشناس بودن به هر ندایی که بلند می‌شد لبیک نگویند. موضوعی که متنابه امروز جامعه ما نیز هست به طوری که چند سال پیش در کرج از همین دین‌داران دین‌ناشناس با خرافات و موهومات جایگاهی برای خود درست کرده بودند که سربازان گمنام امام زمان بساط آنها را برچیدند.

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با اشاره به جایگاه شهید مطهری، افزود: شهید مطهری به داشتن این تفکرات که با موهمات تحجر و خرافات در تضاد بود با سه دسته می‌جنگید، رژیم شاه، روشنفکران غرب زده که به او ناسزا می‌گفتند که مجاهدین خلق و منافقین زاییده او بودند و نهایتاً گروه فرقان همین تفکر شهید مطهری را به شهادت رساند.

وی در پایان گفت: متحجرین و سنتی‌های افراطی از دیگر افرادی بودند که شهید مطهری از آنها ناسزا، توهین و اهانت می‌شنید و آنها او را در تضاد با تفکر خود می‌دیدند.

همچنین علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مراسم، اظهار داشت: شهید مطهری در سخنرانی‌های خود از پیروزی انقلاب تا شهادت بر نکات مختلفی تأکید داشتند که مفهوم آزادی و عدالت اجتماعی از جمله این موضوعات بود.

وی ادامه داد: همه موضوعاتی را که شهید مطهری مطرح می‌کردند و پیش بینی می‌کردند که به زودی در جامعه مطرح می‌شود و شبهاتی درباره آنها ایجاد می‌شود پس از مدتی در جامعه مطرح می‌شد لذا او پیشاپیش و قبل از مطرح شدن این موضوعات نسبت به پاسخگویی به آنها اقدام می‌کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: شهید مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی در خصوص مسئله دموکراسی، عدالت اجتماعی، استقلال، روحانیت و رابطه آن با انقلاب مسائل و مباحثی را به شکل عمیق مطرح کرد که این مباحث در کشور ماندگار شده و هنوز مجموعه‌ای درباره انقلاب اسلامی به غنای این کتاب نداریم.

مطهری با اشاره به نگاه شهید مطهری در خصوص عدالت اجتماعی، گفت: شهید مطهری به مسئله عدالت تأکید زیادی داشت و هشدار می‌داد که اگر به عدالت اجتماعی توجه نشود آسیب‌های برای انقلاب ایجاد می‌شود و پرچمداری آن به گروه‌های دیگری می‌افتد.

وی تصریح کرد: او درباره آثار بی‌عدالتی در اجتماع معتقد بود اگر عدالت اجتماعی در کشور محقق نشود جامعه تعادل روانی خود را از دست می‌دهد و اینکه این رویکرد باعث رواج اندیشه بخت و اقبال در کشور شده به طوری که افراد فکر می‌کنند احساس خوشبختی در وجود پول و پارتی است و دیگر کار و تلاش و تأثیر آن در پیشرفت انسان را باور نخواهند داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس به نگاه شهید مطهری به مسئله آزادی اشاره و خاطرنشان کرد: از نظر شهید مطهری مفهوم آزادی یعنی اینکه استعدادها و توان انسانی انسان بدون مانعی بروز پیدا کند. البته ما معتقدیم انسان دارای استعدادهای انسانی و حیوانی است و استعدادهای انسانی او باید توانایی ظهور یابد.

مطهری یادآور شد: تفکر، آزادی بیان، آزادی‌های اجتماعی از جمله استعدادهای انسانی انسان است که ظهور آنها بدون وجود آزادی میسر نیست.

وی ادامه داد: از نظر شهید مطهری قوای انسانی انسان در بروز و شکوفایی باید ازاد باشد و قوای حیوانی او مانند خشم و شهوت باید تحت عقل قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به رویکرد امام علی (ع) با خوارج، گفت: حضرت علی (ع) خوارج را نه شلاق زد و نه زندان انداخت. فقط زمانی که سلاح به دست گرفتند به جنگ با آنها پرداخت که البته پس از ایراد خطبه‌ای قراء باعث شد که افراد زیادی از خوارج بازگردند و بقیه نابود شدند و فقط 8 نفر باقی ماندند که یکی از آنها ابن ملجم مرادی بود.

مطهری در پایان سخنان خود گفت: شهید مطهری معقتد بود هر مقام غیرمسئولی اگر در جایگاه غیرقابل نقد قرار گیرد برای خود و جامعه‌اش ضرر دارد. لذا معتقد به نقد همه جایگاه‌ها بود. نگاهی که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و در پاسخ به سوالات آنها نیز به آن تکیه دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.