سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمایشگاه کتاب نمی‌تواند ارتباط مستمر با مخاطب ایجاد کند

نمایشگاه کتاب، رویدادی ده روزه است که تبدیل به محلی برای رقابت ناشران با یکدیگر شده است.

علیرضا آذر شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیشنهادی را برای بهبود نمایشگاه کتاب مطرح کرد: ای کاش نمایشگاه بخشی را به کتب امانی اختصاص می‌داد تا کسانی که بودجه کافی برای خرید ندارند، کتاب را امانت بگیرند؛ مطالعه کنند و پس از مدتی کتاب را تحویل دهند. این رسم در کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود که کتاب را بعد از مطالعه برای مثال در پارک می‌گذارند تا امکان مطالعه برای فردی دیگر فراهم شود و به همین صورت یک جلد کتاب توسط ده‌ها نفر مطالعه می‌شود.

سراینده کتاب «اثرانگشت» در رابطه با شعار نمایشگاه کتاب امسال (فردا برای خوندن دیر است...) گفت: این دست از شعارها برای یک مدت ده روزه به تنهایی مثمر ثمر واقع نمی‌شوند و به واسطه شعار وضعیت کتابخوانی کشور بهبود پیدا نمی‌کند اما به هر حال کار فرهنگی همیشه با شعار دادن شروع می‌شود و امیدوارم این آغازی باشد برای به تحقق پیوستن این که فردا برای خواندن دیر است؛ اما به نظر من فردا برای خواندن دیر نیست چون ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است و با وضعیت الان کتابخوانی در کشور، کسی به خودش قول دهد که از ماه دیگر کتابخونی را شروع می‌کند، باز هم خوب است.

وی اظهار داشت: نمایشگاه کتاب نمی‌تواند ارتباط مستمر با مخاطب ایجاد کند؛ زیرا رویدادی ده روزه است که تبدیل به محلی برای رقابت ناشران با یکدیگر شده است و اتفاقا مخاطب کمترین چیزی است که مورد توجه قرار می‌گیرد و فضای کتابخوانی در نمایشگاه خوب نیست. برای ایجاد ارتباط مستمر مخاطب با کتاب باید برنامه‌هایی در شهرهای کتاب برگزار شود؛ برای مثال مسابقات خلاصه‌خوانی یا ... و جوایز نفیسی را هم در نظر گیرند تا مردم جذب و جلب کتابخوانی شوند.

آذر ادامه داد: کسانی برای خرید کتاب به نمایشگاه می‌آیند اما عده کثیری راه سینما را گم می‌کنند و برای گذراندن اوقات فراغتشان می آیند و تغییر مکان نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب از این نظر می‌تواند مفید باشد که کسی رنج سفر را به خودش می‌دهد که فقط برای خرید کتاب آمده است ولی به هر صورت گذراندن اوقات فراغت در محیطی فرهنگی، بهتر از صرف آن در بعضی مکان‌های دیگر است و قرار گرفتن در جایی که انسان را ترغیب به کتابخوانی می‌کند، می‌تواند برای آینده‌اش مفید باشد.


** انتظار این حجم از استقبال را نداشتم

علیرضا آذر همچنین در گفتگو با خبرنگار ما درباره استقبال از کتابش گفت: انتظار این حجم از استقبال را نداشتم. چاپ اول کتابهایم در روز رونمایی و چاپ دوم در پخش به پایان رسید و چاپ سوم برای نمایشگاه آماده می‌شود. 

وی با ابراز خوشحالی از این که بیشترین مخاطبانش جوانان هستند، گفت: کتاب «اثر انگشت» حدود ده درصد پر مخاطب‌تر از «آریان» بوده است. «آریان» مجموعه‌ای از ترانه‌هاست و «اثر انگشت» مجموعه‌ای از غزلیات است که در آن‌ها از فرم و ساختار متفاوتی استفاده شده است. چرا که اشعار این کتاب مربوط به دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد است و در آن زمان جریان غزل‌ها به گونه‌ای بود که به سمت فرم می‌رفتند. اما الان نوشتن غزل سالم و سلامت را ترجیح می‌دهم و دیگر به سمت اشعاری با سبک شعرهای «اثر انگشت» نمی‌روم.

این شاعر که فایل‌های صوتی و دکلمه‌هایی که از اشعارش منتشر می‌کند را در کشش مخاطب‌هایش موثر می‌داند، در ادامه خبر از انتشار اشعارش در اردیبهشت داد. 

شایان ذکر است دو کتاب جدید این شاعر یعنی «اثر انگشت» و «آریان» طی سه روز به چاپ سوم رسیدند.



انتهای پیام/


           


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
پیشنهاد بسیار ویژه و جالبی است کاش اجرائی شود