سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هویت ایرانی در زندگی ایرانی‌ها خالی است

زندگی و وسایل امروز ما از یخچال گرفته تا مایکروفر خالی از هرگونه هویت ایرانی است.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص گم شدن هویت ایرانی در زندگی و وسایلی کاربردی زندگی امروز ایرانی ها گفت: ما دارای یک سری مفاهیم و نگرش‌هایی هستیم که هویت ما را شکل می‌دهد، نوع نگاه ما به جهان و انسان بخش اصلی هویت ما است، اما برای اینکه این نشانه‌ها و مضامین برای این دوره ما خسته کننده نشود باید آنها را به روز کنیم.

وی افزود: اینکه این نماد‌ها در زندگی گذشتگان ما بوده‌اند و الان کاربرد ندارند امری طبیعی است، چون این نشانه‌ها برای زیبایی شناسی زندگی آن دوران تعریف و طراحی شده‌اند اما برای ارتباط این نشانه در زندگی امروز باید آنها را نگهداری و حفظ کنیم.

نامور تصریح کرد: از اونجایی که ما در زمینه طراحی وخلق نشانه‌ها و نمادهای جدید کم کار بوده‌ایم باعث شده نشانه‌های فرهنگ‌های دیگر وارد زندگی ما شود. 

معاون صنایع دستی تصریح کرد: متاسفانه ما مقلدانی شده‌ایم که از یخچال، گاز و تمامی وسایلی که در طول زندگی با آن در ارتباطیم از فرهنگ‌های دیگر آمده‌اند و ما و فرزندانمان را احاطه کرده‌اند.

نامور افزود: الان ما در خانه‌هایمان احساس بیگانگی می‌کنیم چون همه وسایل مان برای فرهنگ‌های دیگر و بیگانه طراحی شده‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: برای نحوه انطباق هنرهای دستی با صنایعی که ریشه در غرب دارد  ما احتیاج به زمان، به روز شدن و شروع گفتمان با صنایع داریم، برای  مثال می‌توانیم از کارهای کوچک‌تر شروع کنیم که یکی از آنها خودرو سازی ملی و داخلی است. برای مثال می‌توانی با طراحی برای روکش صندلی‌ها و داشبورد شروع کنیم، باید از یک جایی این همکاری آغاز شود و ما برای هرگونه همکاری در این زمینه با صنایع مختلف اعلام آمادگی می‌کنیم.




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.