سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

صنایع دستی، نگین شهر فیروزه ای

نام اصفهان به عنوان مهد تولید صنایع دستی بر تارک جهان می درخشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ صنایع دستی اصفهان در طول دوره های مختلف به عنوان نماینده هنرهای اصیل قوم های ایرانی در جهان معرفی شده است وباگردشی کوتاه در میدان نقش جهان و بازارهایی که صنایع دستی در آن به چشم می خورد ما را با استادکاران وهنرمندانی مواجه می نماید که زنان پا به پای مردان، نقش بزرگی در پدید آوردن این همه ذوق هنری دارند.

یکی از صنایع دستی استان اصفهان قالی بافی است که در روستاهای اطراف هنوز هم دارهای قالی با طرح های شاه عباسی و سایر طرح های اسلیمی به چشم می خورد.

خاتم سازی نیز یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان است که به شکل هندسی وبه صورت مثلث در کنارهم بانقش بندی که از عاج، استخوان وچوب ساخته می شود، با ضخامت 2میلی متر در سطح داخلی وخارجی اشیاءچوبی چسبیده و برای محصولاتی مثل قاب عکس، عصا، جا قلمی و جلد آلبوم به کار می رود.

نمد مالی در استان اصفهان رونق زیادی دارد ویکی از شهرهایی که در تولیدانواع نمد زبانزد است ، می توان به شهرضا اشاره کردو هنرمندان این خطه به تازگی با نوآوری در این هنر قدیمی به طرحهای جدیدی دست یافته اند که با نام حریر نمد، خواهان زیادی در بین گردشگران داخلی و خارجی بدست آورده است.

عبا بافی نیز یکی از هنرهای اصیل شهرستان نایین واقع در شرق اصفهان می باشدکه حدود 25 درصد از عباهای تولید شده در همین محل فروخته وبقیه آنها به شهرهای مشهد ، قم وکشورهای عربی صادر می شود.

سفال وسرامیک سازی از دیگر صنایعی است که در شهرهای نظنز وشهرضا چشم نوازی میکنند و حتی از مراکز عمده سفال سازی ایران به حساب می آید و درسال جاری با عنوان شهر سفال و سرامیک جهان در یونسکو به ثبت خواهد رسید.

متاسفانه در شهرهای مختلف اصفهان گیوه بافی وگیوه دوزی و پوست وپوستین دوزی که از دیر باز تاریخچه ای با قدمتی به بلندای اصالت مردم این مرز و بوم دارد، درحال فراموشی است. صنعتی که در گذشته ازرواج خوبی برخوردار بود ولی در حال حاضر از رونق افتاده وتعداد خریداران آن روز به روز در حال کاهش است.

هنر میناکاری که از دورا ن پیش از عهد صفوی یکی از چندهنر اصیل این خطه به شمار می آمده است، از نمونه های بارز صنایع دستی اصفهان می باشدکه همچنان رونق خود را در میان خریداران داخلی و خارجی حفظ کرده است.

سوزن دوزی رابیشتر خانم های خانه دار می توانند تولید کنند که سوزن دوزان با ذهن خلاق خوداین هنر اصیل را بر روی کلاه، کمربند، کفش و جلیقه طراحی و به اجرا در می آورند.

فیروزه کوبی قدمتی 70 ساله دارد که درحال حاضر این صنعت فقط در اصفهان رواج داشته و هنرمندانی که به این حرفه مشغول هستند، محدودمی باشند.

با شروع فصل گردشگری خارجی وداخلی و مرور این تاریخچه کهن از صنایع دستی در اصفهان ذهنم به سمتی سوق داده شد که تصمیم گرفتم سری به میدان امام بزنم ودر موردهنرهای دستی بیشتر بدانم.

با ورود به میدان نا خود آگاه حضور یک زوج جوان توجه من را به سمت خود جلب کرد رضا27 ساله که به قصد خرید ظروف میناکاری با همسر خود به میدان آمده بود، در پاسخ به سوال من در خصوص هنرهای دستی اصفهان و اینکه چرا این هنر را انتخاب نموده است گفت: بیشتر به خاطر ظرافت و رنگ بندی آن ، که ترکیبی از رنگ فیروزه ولاجوردمی باشد وطرح های خطائی که در این ظروف هست نظرمارابه خود جلب کرد تابرای سوغت به شهر خودمان ببریم .

کمی جلوتر نگاه گردشگرخارجی به عمق میدان من را به سمت وی کشاند. اوکه با انرژی و اشتیاق از سفرش به دیار نصف جهان سخن میگفت افزود: اصفهان شهری با فرهنگ وتمدن دیرینه است و این هنرهای دستی به عنوان سندی چشم نواز است که مسافران را به سوی خود جذب می کند به خصوص مینا که ترکیبی از مس و رنگهای آبی می باشد و چشم نواز هنر دوستانیست که با این نقش و نگارهای سنتی در هم می آمیزند.

در این میان فروشنده مغازه هم وارد بحث شد واز فروش بهترصنایع دستی امسال خبر داد و همین موضوع باعث شد تا به یکی از کارگاههای تولید مینادر اصفهان بروم و از نحوه تولید و صادرات و اصالت این گنج آبی اصفهان گزارشی بنویسم.

وارد کارگاه که شدم هنرجویان بسیاری مشغول کار بودند.اعظم مختاری یکی از این هنرجویان بود که با ابراز علاقه به این هنر بیان کرد: خلاقیت، ظرافت و ابتکارلازمه ی این هنر دست است .

فاطمه الهیاری هم که نمایشگاه زده بود و فقط یکی از ظروفش در آنجابه فروش رفته بود، گلایه داشت و از سختی کار و نداشتن بیمه هنرمندان سخن به میان آورد که باز هم جرقه ای شد برای مراجعه من به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تا از نزدیک با مسئولین در خصوص وضعیت مینا و صنایع دستی دیگر وارد گفتگو شوم .

رئیس سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در حال حاضر 196 رشته صنایع دستی در استان وجود دارد که از این تعداد 102 اثر ثبت یونسکو دارد و300 اثر هم به ثبت ملی رسیده است .

فریدون الهیاری درمورد بیمه هنرمندان صنایع دستی عنوان کرد: متاسفانه در سال گذشته بیمه270 نفراز هنرمندان قطع شده بود که با بررسی های انجام شده، مجددا بیمه و تاکنون600 هزار نفر ازهنرمندان بیمه شده اند.

وی افزود: با شروع سال جاری تولید کنندگان استان اصفهان در حوزه صنایع دستی 180 میلیارد ریال فروش داشته اند که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است .

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان نیزبا تاکید بر نقش هنرمندان در حفظ میراث فرهنگی وتوسعه صنایع دستی وگردشگری می گوید: بیش از 40 هزار هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی فعال هستندکه از این تعداد چهارده هزار و 500 نفر گواهی رسمی از میراث فرهنگی دریافت نموده اند.

غلامعلی فیض الهی افزود: بیش از 890 آموزشگاه وکارگاه در سطح استان در حوزه صنایع دستی وجود دارد که تعداد300هزار هنر جو در این مراکز به صورت رایگان آموزش می بینند.

وی در پایان به توسعه بازارچه هاو تا سیس خانه های صنایع دستی در سطح استان اشاره کرد و افزود: این اقدام به منظور اشتغال زایی بانوان هنرمندی که کارگاه تولیدی در اختیار ندارند، اجرا می شود.

گفتنی است: توسعه صنایع دستی در اشتغال زایی تولید کنندگان اصفهانی تاثیر به سزایی داشته و 10 هزار شغل خانگی برای زنان ایجاد نموده است. 

گزارش از معصومه اکبری



انتهای پیام/م


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.