سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده 50 درصدی دستگاه‌های از رده خارج اروپایی در آزمایشگاه‌های کشور

عضو هیأت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی گفت: 40 تا 50 درصد آزمایشگاه‌های کشور از دستگاه‌های کارکرده کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی صادقی‌تبار عضو هیأت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی در نشست خبری  که با موضوع قیمت تمام شده تعرفه‌ها و تأخیر پرداخت بیمه‌ها برگزار شد، در خصوص چهار رکن اساسی برای ایجاد خدمت در حوزه علوم آزمایشگاهی گفت: دستگاه‌ها، نیروی انسانی، کیت‌ها و فضای فیزیکی موسسه چهار رکن اساسی برای ارائه خدمت در حوزه آزمایشگاهی است که بیش از 70 درصد هزینه آزمایشگاهی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در ایران قیمت دستگاه‌ها و فضای فیزیکی گرانتر و قیمت نیروی انسانی‌ و کیت‌ها ارزانتر از سایر کشورها است و سرجمع هزینه آزمایشگاهی در ایران با سایر کشورها برابر است؛ بنابراین انتظار داریم که هزینه ارائه خدمت هم در این حوزه با سایر کشورها مطابقت داشته باشد.

صادقی تبار ادامه داد: با وجود زیرساخت‌های برابر در حوزه آزمایشگاهی، تعرفه‌ها و قیمت خدمات آزمایشگاهی در ایران با سایر کشورها فاصله زیادی دارد تا جایی که افغانستان با منابع مالی کمتر از ایران، تعرفه آزمایشگاهی 2.5 برابر را دارد.

وی ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در سرانه درمان عنوان کرد: خوشبختانه اصلاحاتی در قیمت سوخت، انرژی،‌ آرد، قند و شکر داشته‌ایم اما در بخش درمان به ویژه تعرفه‌های آزمایشگاهی، هنوز این اتفاق صورت نگرفته است.

صادقی تبار گفت: در شرایط پسا برجام برخی مشکلات اجازه فروش و معامله تجاری برطرف شد اما هنوز 50 درصد از مشکلات در خصوص تبادلات مالی و ارزی به دلیل تحریم بانک‌ها، هنوز پابرجا است.

وی در خصوص ارائه دستگاه‌های رایگان به آزمایشگاه‌ها از سوی برخی شرکت‌های تجاری عنوان کرد: برخی شرکت‌های تجاری به آزمایشگاه‌های پربیمار، دستگاه‌هایی را به صورت امانی می‌دهند و در ازای آن قرارداد فروش کیت، می‌بندند.

وی افزود: این اقدام موجب ایجاد فضای رقابتی سالم و افزایش کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی شده است که پیش از این، این فرهنگ در ایران رایج نبود.

وی با تأکید بر اینکه 40 تا 50 درصد آزمایشگاه‌های کشور از دستگاه‌های کارکرده کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از دستگاه‌های از رده خارج شده کشورهای اروپایی در آزمایشگاه‌های ایران به مدت 2 سال ممنوع شده است که این امر موجب گرایش آزمایشگاهیان به استفاده از محصولات چینی شد.

وی با بیان اینکه هزینه آزمایشگاهیان بیش از درآمد آنها است، عنوان کرد: بسیاری از آزمایشگا‌ه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

دفترچه بیمه؛ چک سفید امضاء در دست مردم
سعید مهدوی عضو انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه وزارت بهداشت مکلف به تعریف بسته های خدمات سلامت هست، گفت: سازمان های بیمه گر موظف به پوشش بیماری های تعریف شده در این بسته هستند.

وی با بیان اینکه دفترچه های بیمه حکم چک سفید امضاء را دارند، افزود: سازمان های بیمه گر به جای پوشش بیماری های تعریف شده در بسته خدمات سلامت، بیماری هایی که در الویت قرار ندارند را پوشش می دهند.

مهدوی ادامه داد: درحالی که بیمه ها 10 ها بار هزینه تست قندخون را برای یک فرد پرداخت می کنند اما از پرداخت هزینه های ضروری تر و حتی پوشش بیمه ای آنها سرباز می زند که باید در خصوص الویت های پوشش بیمه ای بیماری ها بازنگری شود.

این عضو انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی در خصوص تاثیر طرح تحول سلامت بر پرداخت از جیب مردم عنوان کرد: با وجود اینکه با اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداخت از جیب مردم کاهش داشت اما به دلیل نبود نظام ارجاع مناسب و مراجعه مردم به فوق تخصص، بار مالی سنگینی بر روی دوش بیمه می ماند.

وی در پایان اظهار کرد: 1.25 درصد از منابع حوزه سلامت به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی اختصاص دارد اما سهم نیروی انسانی در این حوزه ناچیز است.



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.