سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جامعه آزمایشگاهی در خصوص واگذاری آزمایشگاه‌ها سکوت نمی‌کنند

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی گفت: جامعه آزمایشگاهی در خصوص واگذاری آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی به شرکت‌های خارجی سکوت نمی‌کنند.

صاحب‌الزمانی نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی در نشست خبری که صبح امروز یازدهم اردیبهشت با موضوع قیمت تمام شده تعرفه‌ها و تأخیر پرداخت بیمه‌ها در انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران برگزار شد، با بیان اینکه تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و تشخیصی هیچ زمان واقعی نبوده، گفت: انتظار ارائه خدمات پزشکی با نصف هزینه مصرف شده برای ارائه آن خدمت یک خواسته نامعقول و غیرمنطقی است.

وی ضمن تأکید بر لزوم محاسبه تعرفه پزشکی به صورت علمی و منطقی عنوان کرد: باید پس از تعیین هزینه و درآمدها قیمت تمام شده تعرفه‌ها مشخص شود این در حالی است که درصدهای فعلی تعرفه‌ها بر اساس منبع نامعلوم و با گفتگوهای دوستانه و گاهی مناظره‌ای تعیین شده است.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی افزود: با وضعیت فعلی تعرفه‌ها حقوق پزشکان و مردم ضایع شده که این یک صرفه‌جویی نیست بلکه تعدی به حقوق ملت است.

صاحب الزمانی گفت: سرانه درمان مردم مثل یک گنجینه است که دولت باید با نگاهی واقعی آن را تعیین کند چرا که سرانه درمان در هیچ کشوری مشابه کشور دیگر نیست.

وی ادامه داد: سبد خانوار اولویت تعیین تعرفه در بسیاری از کشورهای دنیا است که ایران از این لحاظ در رتبه 11 و 12 قرار دارد، درحالی که کشورهای مشابه ایران از لحاظ وضعیت سلامت در رتبه سوم و چهارم قرار دارند.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی ضمن تأکید بر اینکه نداشتن درآمد، برای بیمه‌ها بهانه است، گفت: تاکنون شورای عالی بیمه نسبت به تعیین تعرفه‌ها به صورت کارشناسی عمل نکرده است. 

وی عنوان کرد: نظام پزشکی در سال 94 با تشکیل کمیسیون‌های مختلف قیمت‌های متعارفی برای هتلینگ بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپی و دندانپزشکی تعیین کرد.

صاحب الزمانی تصریح کرد: مطالبات جامعه پزشکی از سازمان‌های بیمه‌گر و سایر دستگاه‌ها از قانون ثابتی تبعیت نمی‌کند. در اغلب کشورهای دنیا 60 درصد مطالبات در زمان ارائه خدمت و 40 درصد پس از بررسی خدمات ثبت شده پرداخت می‌شود در حالی که در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی گفت: همیشه تجهیزات آزمایشگاهی، پرداخت حقوق پرسنل و مطالبات آزمایشگاهی باید به روز باشد اما طی 10 ماه اخیر هیچ پرداختی به جامعه آزمایشگاهی صورت نگرفته است.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه این جامعه پنج تا شش ماه در صدد ملاقات مدیران سازمان‌های بیمه‌گر هستند،  افزود: متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر علاوه بر کوتاهی در پرداخت مطالبات گذشته جامعه آزمایشگاهی قصورهای فراوانی در حق آزمایشگاهی‌ها داشته‌اند؛ امیدواریم بیش از این در حق گروهی که خدمت شبانه‌روزی به مردم ارائه می‌دهند اجحاف نشود.

صاحب‌الزمانی در خصوص انتظارات جامعه آزمایشگاهی از وضعیت تعرفه‌های سال 95 در این حوزه بیان کرد: وزیر بهداشت کارگروهی تخصصی برای تعیین تعرفه آزمایشگاه‌ها تشکیل داد و پس از هشت ماه کتاب ارزش نسبی آزمایشگاهی استخراج و به دبیرخانه شورای عالی بیمه ارائه شد.

وی افزود: طی دو تا سه جلسه دیگر تا پایان اردیبهشت برآورد نهایی انجام می‌شود.

صاحب الزمانی تأکید کرد: تعرفه برخی مشاغل پزشکی از جمله جراحی و بیهوشی 120 درصد افزایش داشته این در حالی است که تعرفه‌ آزمایشگاهی در شورای عالی بیمه کاهش می‌یابد، اگر سالانه قیمت واقعی خدمات در حوزه آزمایشگاهی پرداخت نشود حداقل نباید میزان آن را کاهش دهند.

وی در خصوص دستورالعمل سختی کار برای آزمایشگاهیان گفت: با توجه به اینکه این افراد با بیماری‌های خطرناک سر و کار دارند اما پنج سال است که دستورالعمل سختی کار برای آنها لحاظ نشده است.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی افزود: این دستورالعمل می‌تواند 30 تا 35 درصد بر حقوق آزمایشگاهیان تأثیرگذار باشد اما بر روی تعرفه‌ها هیچ تأثیری ندارد.

وی در خصوص ثبت روز آزمایشگاهیان در تقویم تصریح کرد: در تمام کشورهای اروپایی روز تولد حکیم جرجانی دانشمند بزرگ ایرانی به عنوان روز ملی آزمایشگاهیان تعیین شده در حالی که با تلاش‌های بسیار جامعه آزمایشگاهی برای ثبت این روز در تقویم نتیجه‌ای حاصل نشده است.

صاحب الزمانی در خصوص واگذاری برخی از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های خارجی بیان کرد: وزارت بهداشت تصمیم‌هایی مبنی بر واگذاری این آزمایشگاه‌ها به شرکت‌های خارجی گرفته که جامعه آزمایشگاهی با این تصمیم مخالف است.

وی ادامه داد: اگر دستگاه‌های ذیربط به گفته های آزمایشگاهیان توجهی نکنند ما انتظار مساعدت از رهبری داریم.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی یادآور شد: قبل از آغاز سال 95 انجمن علوم آزمایشگاهی آمادگی خود را برای ارتقای کیفیت و امکانات آزمایشگاهی به وزارت بهداشت اعلام کردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.