سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمان به موقع کيست پيلونيدال ضروري است

درمان به موقع کيست پيلونيدال که يک نوع کيست مويي است و در برخي از موارد موجب بدخيمي بافت مي‌شود ضروري است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر حميدرضا عليزاده، اطاقور مدير گروه جراحي دانشکده پزشکي بوشهر در مورد اين بيماري، گفت: اين کيست که پايين دنبالچه بوجود مي‌آيد در مراحل اوليه توسط دارو و در مراحل حادتر با انجام عمل جراحي صورت مي‌گيرد.
وي اضافه‌کرد: درمان اين بيماري توسط عمل جراحي موجب از کارافتادگي موقت فرد درمان‌جو مي‌شود که اگر در مراحل اوليه اين بيماري به پزشک مراجعه شود با درمان به‌موقع، بدون عمل جراحي بهبودي حاصل مي‌شود زيرا درمان با عمل جراحي طولاني و پرهزينه است.
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي بوشهر با اشاره به اينکه بر اساس بررسي انجام شده ميزان اين بيماري در استان بوشهر نسبت به ديگر مناطق کشور بسيار بالا به نظر مي‌رسد، افزود: دليل بروز اين بيماري کاملاً مشخص نيست ولي براساس تحقيق متخصصان جنين‌شناسي و آناتوميک مشخص شده است که يکي از دلايل بروز اين نوع کيست اختلال خفيفي است که طي تکامل جنيني سلول‌هاي قسمت ساکرال يا همان پايين دنبالچه و بين دو باسن رخ مي‌دهد که البته در بسياري از افراد اين نقص وجود دارد اما دچار اين بيماري نمي‌شوند زيرا وجود تحريکاتي باعث بروز آن مي‌شود.
وي، بيان‌داشت: به نظر مي‌رسد در ابتلاي فرد به اين بيماري مواردي مانند نشستن طولاني مدت بر روي صندلي، خوابيدن طولاني بر بستر بيماري، فشار به ناحيه دنبالچه، پر مويي و رعايت نکردن موارد بهداشتي تأثيرگذار است.
متخصص جراح بيمارستان فاطمه زهرا(س) بوشهر در ادامه با اشاره به اينکه پيشگيري بهتر از درمان است، گفت: رعايت نکاتي مانند داشتن تحرک براي افرادي که مجبور هستند مدت زيادي بر روي صندلي بنشينند، از بين بردن موهاي زايد اين منطقه و استحمام روزانه از مهم‌ترين اقدامات پيشگيري از بروز اين بيماري است.
دکتر حميدرضا عليزاده اطاقور خاطر نشان‌کرد: فرد با ديدن علايمي مانند سوزناکي، قرمز و چرک‎‌آلود شدن منطقه ساکرال در کوتاه‌ترين زمان ممکن به پزشک مراجعه کند و از درمان‌هاي خود سر خودداري شود زيرا اين بيماري در مراحل ابتدايي توسط دارو قابل درمان است و در صورت پيشرفت، راهي به جز عمل جراحي وجود ندارد.
اين متخصص جراح درباره نحوه جراحي کيست پيلونيدال، گفت: اين جراحي به روش‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد که معمول‌ترين آن‎‌ها جراحي به روش کلاسيک است و در اين نوع جراحي از طرفين تا رسيدن به چربي باسن و از عمق، تا روي استخوان دنبالچه برداشته مي‌شود.
دکتر حميدرضا عليزاده اطاقور با اشاره به اينکه زخم پس از عمل جراحي باز مي‌ماند، گفت: زخم ايجاد شده براي عمل جراحي کيست پيلونيدال به‌صورت ثانويه ترميم مي‌شود که در اين روش زخم به صورت باز باقي مي‌ماند و با رشد بافت گرانوليزيشن (رشد بافت سلولي در محل زخم) زخم بازسازي مي‌شود و اين پروسه بين 20 روز تا 2 ماه به طول مي‌انجامد.
وي در پايان خاطر نشان‌کرد: بعد از عمل جراحي در صورتي که فرد موارد پيشگيرانه را رعايت نکند امکان ابتلاي مجدد به اين نوع کيست مويي زياد خواهد بود.
گفتني است: کيست پيلونيدال يا سينوس پيلونيدال يک کيسه کوچک پوستي حاوي مو در قسمت پايين کمر است که اين بيماري براي اولين بار در جنگ جهاني دوم در بين رانندگان مشاهده شد که به نام بيماري رانندگان جيپ معروف شد./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
فاطمخ
۱۳:۲۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام دکتر خسته نباشید من بار اول آبسه بود و بار دوم سینوس پیلونیدال الان بار سوم میخام عمل کنم چون ۵ یا ۶ تا کیست پر از خون و چرک اونجا بوجود اومده که هر روز لباسمو خراب میکنه ایا این عادیه؟؟
هستیار
۰۱:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید دکتر چند سوال داشتم،
اگه ناحیه جراحی شده سوچور داده شود و بسته شود اما از زخم مراقبت شود که عفونت نکند مشکلی پیش می آید؟
و سوال دوم اینکه آیا لیزر درمانی برای کیست پیلونیدال وجود دارد و اصلا کاربرد دارد؟
ناشناس
۰۰:۴۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
سلام ببخشید من یک بار به این کیست مبتلا شدم و عمل کردم اما الان چند روزه که خیلی درد دارم و نمیتونم بشینم اما هیچ نشانه ای از عفونت و نشانه ی غیر عادی وجود نداره.یعنی من دوباره به این کیست مبتلا شدم و باید عمل کنم؟؟ممنون میشم که جواب بدید