سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبی که تب دارتر شد/ جولان مرگبار تب برفکی کابوس دوباره دامداران

علی رغم واکسیناسیون بیش از 18 میلیون راس دام چرا دوباره موج نگرانی های تب برفکی اوج گرفته است؟ واکسن ها بی کیفیت شده اند یا ویروس ها به روز تر؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری که حتی تصورش هم لرزه برجان صنعت دام هر کشوری می اندازد ، تبی که تنها طی سال گذشته موجب تلف شدن بخش قابل توجهی از دام ها در اقصی نقاط کشور و تحمیل هزینه های سنگینی به صنعت دام کشور شد، تا جایی که معاون بهداشت سازمان دامپزشکی کشور از واکسیناسیون بیش از 18 میلیون راس دام و 16 میلیون و 500 هزار راس گوسفند و بز در زمستان گذشته خبر داد اما علی رغم همه این تدابیر نگرانی شیوع دوباره تب برفکی این بار هم اما و اگر های تازه ای را با خود به همراه آورده است.

البته برخی مسئولین یکی از مهمترین دلایل این نگرانی را  محدودیت در تهیه واکسن می دانند اما اگر این محدودیت ها همچنان ادامه یابد سرنوشت دام های کشور به کجا ختم می شود؟ در حال حاضر موسسه سرم سازی رازی مهمترین تولید کننده واکسن تب برفکی در کشور است، حالا مهمترین سوال این است که علت کمبود یا مشکلات تامین واکسن به تولیدات محدود ارتباط دارد و یا ماجرا فراتر از اینهاست؟ 

واردات دام قاچاق، عاملی که تب برفکی را وحشی کرده 
حمید کهرام ، رئیس موسسه سرم و واکسن سازی رازی افزود : مشکل در کیفیت واکسن های تولیدی تب برفکی نیست، یکی از مهمترین مشکلات قوی تر شدن ویروس این تب است. تقریبا هر 5 سال تغییرات ژنتیکی ماهیت این ویروس را تغییر داده و قوی تر از گذشته می کند.

طی دوسال اخیر بیش از سه نوع جدید ویروسی به بیماری تب برفکی اضافه شده است، مدل هایی که این بار تب برفکی را وحشی تر از قبل کرده اند و اغلب کشورهای منطقه و سایر مناطق هم جوار در این زمینه دارای شیوع بالایی هستند، اما می توان گفت که واردات قاچاق دام  آلوده مهمترین علت راهیابی نوع جدید تب برفکی در میان دام های کشور است موضوعی که مسئولین طی یک ماه گذشته متوجه آن شده اند.

این بار تب برفکی به جان بزها افتاد
رییس موسسه سرم سازی رازی گفت: جدیدترین نوع ویروس تب برفکی موسوم به نوع "o"است، مدلی که متاسفانه موجب مرگ و میر بره ها و بزغاله ها می شود، مشکل شیوع این ویروس در واکسن های تولیدی تب برفکی نیست ، اکنون نیز با توجه به خارج کردن نوع جدید تب برفکی از قلب بره ها و تحقیقات تکمیلی، تولیدات امسال را نسبت به مدل جدید مقاوم می کنیم تا بتوانیم کل نیاز داخلی را پوشش دهیم.

موضوع تنها به مدل جدید ویروس تب برفکی ختم نمی شود، بلکه به ادعای بسیاری از دامداران در جراید که سال گذشته شاهد تلفات قابل توجهی از دام هایشان شده اند، از کمبود واکسن تب برفکی نیز گله مند بودند و حالا نگرانی مسئولین از شیوع موج جدید این تب از یک سو و اما و اگر هایی که تولیدات محدود موسسه سرم سازی رازی را نشانه می رود از سوی دیگر، به این نگرانی ها بیشتر دامن زده است. تا جایی که موضوع تب برفکی همچنان در تیتر اصلی جراید و حتی رسانه های دیداری و شنیداری قرار دارد.

صورت جلسه ای که غوغا به پا کرد
رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی در ادامه تصریح کرد : پیش از این واکسن تب برفکی به صورت 3pd50 تولید می شد که طی سال 93 با اعلام قطعی این موسسه و ارتقاء کیفیت تولید نوع کیفی این واکسن به 6pd50 افزایش یافته و همزمان با آن میزان تولید نیز کاهش یافت و این کاهش تولید را به سازمان دامپزشکی اعلام کرده ایم و به موجب آن در سال 94 صورت جلسه رسمی و قطعی از سوی سازمان دامپزشکی و موسسه رازی برای تامین نیمی از نیاز داخلی کشور به واکسن تب برفکی از محل واردات به امضا رسید.

وارداتی که در آن سازمان دامپزشکی به تامین این واکسن به علت کیفیت بالا  ازموسسه مریال انگلیس اصرار داشت ، بنابراین سرم سازی رازی در تولید واکسن کوتاهی نکرده البته شاید محدودیت واردات به علت مشکلات مالی دامپزشکی باشد، امسال درصدد افزایش تولیدات هستیم تا واردات کاهش یابد.

خبر خوش سرم سازی رازی به دامداران 
حمید کهرام افزود: امسال با توجه به ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی و نیاز بیش از پیش کشور به واکسن تب برفکی، میزان تولیدات موسسه سرم سازی رازی در تولید این واکسن مهم به بیش از دوبرابر، آن هم با سطح کیفی 6pd50 ( بهترین کیفیت تولید واکسن تب برفکی ) می رسد.

گفتنی است؛ رقمی بالغ بر 12 میلیون دز و علاوه برآن بخش دیگری از تولید داخلی واکسن تب برفکی به شرکتی خصوصی واقع درشهرستان مهاباد و با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد و تحت نظارت موسسه سرم سازی رازی از نظر تکنولوژی تولید و دانش فنی نیز محول شده که پیش بینی می شود تولیدات این شرکت نیز در زمینه تامین واکسن تب برفکی به 10 میلیون دز برسد.

گزارش از فرشته برزگری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
قیمت دام زنده افت کرده اما قیمت گوشت تو قصابی ها پایین نیومده. قیمت شیر کاهش یافته و کارخونه ها تحویل نمی گیرند . از 1200 به 1000 رسیده. تب برفکی هم داره خسارت می زنه. به داد دامدار برسید!!!!!!!!!!