سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

تقویت آموزه های معنوی، کلید اصلی مقابله با افسردگی در جامعه است

دبیر انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بهترین راه مقابله با افسردگی در جامعه و افزایش نشاط اجتماعی ، تقویت آموزه های معنوی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حجت الاسلام حمید مهدی زاده با اشاره به این که تشدید افسردگی و نااُمیدی از جمله عوارض زندگی مدرن است، گفت: تکنولوژی مدرن به ظاهر باعث آسایش بیشتر بشر امروز شده اما متاسفانه در بسیاری از موارد به دوری انسان ها از همدیگر، کاهش محبت و صمیمیت و در نهایت اُفت آرامش حقیقی در جوامع انسانی انجامیده است.

وی افزود: این که برخی فکر می کنند فقط کسانی که دچار فقر و مشکلات مالی هستند در سختی بسر می برند درست نیست کما این که مشاهدات امروزی و مشاوره های فردی و خانوادگی به ما نشان می دهد که کم نیستند خانواده هایی که در رفاه مادی بسر می برند اما از آرامش و آسایش واقعی بی بهره یا کم بهره هستند.

مشاور و روانشناس امور خانواده ادامه داد: به هر میزان که زندگی افراد رنگ و بوی دینی و معنوی داشته باشد به همان میزان نیز توکل و اُمیدواری شان به زندگی افزایش پیدا می کند و اساساً دینداران واقعی دچار افسردگی های مزمن و خطرناک نمی شوند.

وی بیان داشت: در زندگی های تجملاتی گاه آسایش نیز هست آن هم به جهت تلاش و حقوق بالا اما روح فرد خسته است و آرامش روحی و روانی وجود ندارد ، چه آن که بر عکس گاهی آسایش و رفاهی در کار نیست اما فرد به جهت دعا و توکل دارای آرامش عمیقی است که آن را با هیچ چیز دیگر عوض نمی کند.

سردبیر نشریه تخصصی دین و روان همچنین افزود: طبعاً وقتی فرد به دلیل مادی گرایی صرف از دین و مذهب فاصله می گیرد دچار خلا آرامش و محبت واقعی می شود و به ویژه در مشکلات اقتصادی عده ای دنبال مسایل مادی و پول درآوردن صرف هستند و به ابعاد معنوی کم توجه یا بی توجه هستند و همین مسایل در بروز بحران فقر محبت و تشدید افسردگی ها بسیار اثرگذار است.

وی در خاتمه گفت: از این منظر راه مقابله با افسردگی ها و تزریق نشاط و اُمید به زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی همانا توکل بر خدا و استمداد از عنایات او ، توسل بر ائمه اطهار(ع) و انس بیشتر با ادعیه و زیارات صادره از ناحیه حضرات معصومین (ع) است.

برچسب ها: قم ، حوزه علمیه ، افسردگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.