سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

دیابت ،قند تلخ

چقدر سخت است شنیدن داستانی که با این جملات شروع شود، وقتی که چشم نداری ببینی ،انگشتان پاتو قطع کردن ، سخت است دیگر سخت .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ می گوید حیف انگشتان پایش را می گوید که دیگر نیست، چشمش را که دیگر سو ندارد .
این داستان زندگی خانم صادقی است : 20 سال است که دیابت دارد و به دلیل این بیماری بینایی اش را از دست داده و 4 انگشت پای چپش هم قطع شده است .



دخترش هم می گوید که مادرش هر روز باید انسولین تزریق و برای انجام امور روزانه یک نفر باید او را همراهی کند .

خانم جهانیان هم بیمار دیابتی دیگری است که هر دو کلیه اش را از دست داده .

او 24 سال است که دیابت دارد .

اقای رمضانی  با لحنی ارام و دستانی لرزان می گوید : سمت چپش لمس شده ، بینایی اش در حال کم شدن است و نارسایی کلیه  هم دارد .

اینها  تنها بخش کوچکی ازمشکلات دیابتی هاست .

ملاقات این  بیماران بهانه ای شد تا امار مبتلایان به دیابت را در استان قزوین جویا شوم .

* استان قزوین جز 5 استانی است که دیابت در ان شایع است.

به گفته دکتر راحله صادق ، کارشناس مسوول بیماریهای غیر واگیر مرکز بهداشت استان  10 و 7 دهم درصد جمعیت شهری و رو ستایی استان ، دیابت اشکار دارند که مهمترین دلیل شیوع دیابت در قزوین ، خوردن زیاد شیرینیجات بعنوان یک رسم است .

دکتر راحله صادق می گوید : استانهای قم ، یزد ،  اصفهان و تهران از دیگر استانهایی است که شیوع و بروز دیابت در ان ها زیاد است .

وی همچنین گفت : دیابت در نیمی از جمعیت هم ، ناشناخته و نهفته است ، بنابراین همه ی مردم مخصوصا جمعیت بالای 35 سال حتما ازمایش قند خون را انجام بدهند .

دکتر صادق  کاهش وزن ، افزایش حجم ادرار  و مصرف زیاد مایعات و آب را از جمله علایم دیابت بیان کرد و گفت : در صورت داشتن این علایم حتما ازمایش دهید .

به گفته دکتر راحله صادق : دیابت دو نوع است ، دیابت نوع یک و دو .

دیابت نوع یک ژنتیکی است و اگر یکی از والدین به دیابت مبتلا باشد ، احتمال ابتلا فرزند انها به دیابت 15 درصد و اگر هردو دیابتی باشند بیش از  25 درصد است .

دکتر صادق اضافه کرد : دیابت نوع دو، شایع تر است و عوامل محیطی در ان دخیل اند  .

وی چاقی ، کم تحرکی و تغذیه نا سالم  را از جمله عوامل خطر مرتبط با دیابت بیان کرد .

دکتر صادق گفت : دخانیات هم می تواند عاملی برای دیابت باشد .

وی افزود : از بین 25 هزار نفر غربالگری شده داخل شهر ، 76 درصد انها حداقل یکی از عوامل خطر را داشتند ، یعنی یا چاقند ، یا کم تحرکند ، یا تغذیه نا سالم دارند و  یا دخانیات مصرف می کنند.

دکتر عبداله دیده بان فوق تخصص غدد هم در موردعوارض کشنده این بیماری  می گوید : مرض قند  در دراز مدت منجر به نارسایی کلیه ، در گیری اعصاب ، چشم و عروق می شود .

دکتر دیده بان اضافه کرد : دیابت در سیستم ایمنی بدن هم تاثیر دارد و ترمیم زخمها را به تعویق می اندازد ، زخم  پیشرفت می کند و منجر به قطع عضو می شود .

وی به سرعت گسترش این بیماری در دنیا اشاره کرد و گفت : دیابت ازجمله بیماریهایی است که به راحتی قابل پیشگیری است .

دکتر دیده بان  افزایش فعالیت بدنی ، ورزش منظم ، مصرف غذاهای پر فیبر مثل میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف غذاهای پر انرژی و چرب را از جمله راههای اسان پیشگیری از دیابت بیان کرد .

شعار امسال هفته سلامت غلبه بر دیابت انتخاب شده است ، تحقق این شعار سخت نیست کافیست سبک زندگیمان را تغییر دهیم و اگاهیهایمان را به رفتار تبدیل کنیم .
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.