به گزارش
حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزارت خارجه افغانستان اعلام كرد كه ایتالیا با تاكید بر پای بند بودن به تعهدات قبلی خود برای عملی سازی طرح راهبردی خط آهن مشهد - هرات، مبلغ 65 میلیون یورو وام بلاعوض و 150 میلیون یورو وام درازمدت به افغانستان اختصاص داده است.
در اعلامیه مطبوعاتی وزارت خارجه افغانستان هدف از این كمك ایتالیا را اتصال افغانستان به شبكه منطقه ای خط آهن دانسته و افزوده است كه این موضوع در پایان نخستین نشست كمیسیون مشترك همكاری های افغانستان و ایتالیا نیز مطرح شد.
نخستین نشست كمیسیون مشترك همكاری های افغانستان و ایتالیا هفته گذشته برگزار شد.
افغانستان درحال حاضر در رتبه نخست كشورهای دریافت كننده كمكهای توسعه ای ایتالیا قرار دارد و از سال 2001 میلادی به این سو، ایتالیا 820 میلیون یورو كمك های توسعه ای شامل 700 میلیون یورو كمكهای بلاعوض و 120 میلیون یورو وام های درازمدت به افغانستان اختصاص داده كه تاكنون مبلغ 550 میلیون یورو از مجموع این مبلغ را به این كشور پرداخت كرده است.
طرح راه آهن مشهد - هرات در قالب چهار قطعه به طول 191 كیلومتر در دست ساخت است. 124 كیلومتر این خط در داخل خاك افغانستان و 74 كیلومتر آن در ایران واقع شده است.
براساس توافق نامه 1385 كه بین ایران و افغانستان به امضا رسید، مقرر شد تا 3 قطعه این راه آهن بطول 138 كیلومتر از طریق كمك های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران احداث و قطعه چهارم آن توسط دولت افغانستان ساخته شود.
درحال حاضر دو قطعه آن در خاك ایران به اتمام رسیده و قطعه سوم آن نیز از سوی ایران در حال تكمیل است. هزینه ساخت 3 قطعه این مسیر كه ایران متعهد به ساخت آن شده، بالغ بر 250 میلیون دلار برآورد شده كه بخش اعظمی از اعتبارات اجرای این طرح در داخل خاك ایران در سال های 93 و 94 و پس از روی كار آمدن دولت یازدهم اختصاص داده شده است.
قطعه چهارم این خط را افغانستان با استفاده از كمك های ایتالیا تكمیل خواهد كرد.
تكمیل و بهره برداری از این راه آهن، تاثیر قابل ملاحظه ای بر افزایش تجارت و بازرگانی، كاهش هزینه حمل و نقل كالا و مسافر و افزایش ترانزیت كالا میان ایران و افغانستان و تجارت این دو كشور با كشورهای آسیای مركزی خواهد داشت و دسترسی افغانستان را به بازارهای منطقه و جهان گسترش خواهد داد.
براساس برآورد وزارت مسكن و شهرسازی ایران، در سال اول بهره برداری از این طرح، بالغ بر 800 هزار تن كالا و 25 هزار مسافر جابه جا خواهد شد.
محور خاف - سنگان - هرات یا مشهد – هرات در مسیر جدید افغانستان - ایران - تاجیكستان - قرقیزستان و چین احداث می شود و اجرای این طرح به نوعی بخشی از احیای جاده ابریشم در بخش ریلی به حساب می آید.
انتهای پیام/