سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نصب بیلبورد جعلی در متروی تهران + فیلم

شرکت بهره‌برداری متروی تهران یک بیت شعر از ملک‌الشعرای بهار را به اشتباه به نام سعدی در ایستگاه میدان حر نصب کرده است!

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توسعه شبکه‌های مجازی اجتماعی فواید و مضرات فراوان آن در زمینه‌های مختلف هر روز نمایان‌تر می‌شود. در اینکه این شبکه‌ها در اطلاع‌رسانی با سرعت بالا نقش مفیدی ایفا می‌کنند و می‌توانند مرجعی برای مطالب مختلف فرهنگی و علمی باشند و در بسیاری از موارد موثر واقع شوند شکی نیست، اما استناد به آن‌ها به عنوان مرجع علمی رسمی، برداشت آب از جوی کم عمق اطلاعات و بی سر و ته است که نوشیدن جرعه‌ای از آن، منجر به خشک شدنش می‌شود!

اطلاعات غلط فرهنگی و ادبیاتی حتی به بعضی مراکز و ادارات رسمی هم رسیده است. برای مثال بیلبوردهای تبلیغاتی متروی تهران که بهره‌برداری از آن‌ها به عهده شهرداری است، با استفاده از مطالب دست به دست شده در اینترنت و فضای مجازی یک بیت شعر از ملک‌الشعرای بهار را به اشتباه به نام «سعدی» در ایستگاه میدان حر نصب کرده است!

توتونچیان، دانشجوی دکترای ادبیات فارسی دانشگاه تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: ما دانشجویان رشته ادبیات و تاریخ برای جبران بعضی خسارت‌های وارد شده به پیکره زبان و ادبیات فارسی که به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی رخ داده است، اقدام به برپایی یک کمپین مجازی در شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان کرده‌ایم تا با مشخص کردن جملات اصلی از جعلی، آن‌ها را به معرض نمایش قرار دهیم تا دیگران را از این اشتباهات آگاه کنیم. 

این خطاهای ادبیاتی تنها به ذکر اشتباه نام شاعر پای شعر دیگری ختم نمی‌شود. 

آیه امین پور، دختر مرحوم قیصر امین‌پور با خواندن یک بیت شعر که در فضای مجازی به نام پدرش زده‌اند، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در بعضی اشعار نام شعرا به اشتباه ثبت می‌شود. این بیت که خواندم حتی نام شاعرش مشخص نیست و آن را به خطا یا به عمد به نام پدر من ثبت کرده‌اند.

گاهی پای این جملات جعلی به تاریخ کشور هم کشیده می‌شود. تا حدی که با ساختن جملات جعلی و انتساب آن بزرگان تاریخ کشور مانند کوروش، سعی در خودنمایی و یا عضوگیری در گروه‌ها و کانال‌های مختلف دارند. عضوگیری و خودنمایی که می‌تواند به پیکره تاریخ، ادبیات و شخصیت‌های تاریخی کشور آسیب‌های جدی وارد کند.

در این میان نقش دستگاه‌های نظارت‌کننده در ترویج فرهنگ و ادبیات فارسی بسیار به چشم می‌خورد؛ چرا که این جملات جعلی خوراکی برای شبکه‌های مجازی شده‌اند که شکم سیری‌ناپذیری هم دارند.


گزارش از: پوریا سلیمان‌زاده 


انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.