سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکمیل مراحل تحویل سامانه موشکی اس- 300 به ایران تا پایان سال

یک مقام ارشد نظامی در روسیه اعلام کرد فرآیند تحویل سامانه موشکی اس- 300 به ایران تا پایان سال تکمیل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل؛  "سرگئی چمزوف،" رئیس شرکت "روستک" و مقام ارشد نظامی روسیه، اعلام کرد: مسکو تحویل سامانه دفاع موشکی اس- 300 را به ایران تا پایان سال میلادی جاری تکمیل می‌کند. این اقدام روسیه پس از سال‌ها تاخیر در تحویل موشک‌های اس- 300 به ایران، حساسیت مقامات غربی را نیز برانگیخته است.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 (1386) با ایران امضا کرده بود، باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 (1389) با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران است از تحویل آن امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

"ولادیمیر پوتین،" رئیس‌جمهور روسیه، 24 فروردین سال گذشته با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. روسیه می‌گوید تهران پیش از دریافت اس-300 باید شکایت خود را پس بگیرد.

چمزوف اعلام کرد فرآیند تحویل قطعات اصلی از سامانه موشکی اس- 300 به ایران آغاز شده است. تصاویری از ایران مخابره شده است که نشان می‌دهد بخش‌هایی از سامانه مذکور بوسیله کامیون وارد ایران شده است. مقامات ایران نیز از تجهیزات وارد شده به این کشور در رژه روز ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی کردند. تصاویر کاملی از قطعات سامانه موشکی اس- 300 که به ایران تحویل داده شده است از سوی رسانه‌های این کشور منتشر شده است. البته این تجهیزات هنوز کامل نیستند و موشک‌ها تحویل ایران داده نشده است. فقط ماشین‌های حمل موشک و محل استقرار موشک‌ها در اختیار ایران قرار گرفته‌اند. موشک‌های اس- 300 یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی جهان هستند که امکان دفع خطر جنگنده‌ها و موشک‌ها را دارا هستند. رژیم صهیونیستی تلاش زیادی بکار بست تا مانع از تحویل این سامانه به ایران شود زیرا برد این موشک‌ها تا فلسطین اشغالی می‌رسد و مقامات صهیونیست آن را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.